datovanie:
miery: výška 70.2 cm, šírka 70.2 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: imaginatívna kompozícia
materiál: drevená doska
technika: kombinovaná technika
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Bajcurová
inventárne číslo: O 3162
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Slovenská grafička a maliarka, účastníčka Bratislavských konfrontácií. V rokoch 1952 – 1957 študovala Mira Haberernová na SŠUP v Bratislave, neskôr pokračovala v štúdiu na bratislavskej VŠVU (1957 – 1962) u Petra Matejku. Jej štrukturálne grafiky sú v porovnaní s ostatnými umelcami jej generácie maliarskejšie, veľký význam má pre ňu farba. Autorkine rané grafické i maliarske kompozície najčastejšie vychádzajú z motívu krajiny, ktorý je abstrahovaný až do nefiguratívnej podoby. Neskôr vkladá do obrazov nájdené predmety, ako napríklad kúsky tkaniny, ktoré spolu s hrubými nánosmi maliarskej hmoty vytvárajú diela na pomedzí 2D obrazu a reliéfu. 

Okolo polovice 60. rokov sa v Haberernovej prácach objavil motív antropomorfnej postavy, naznačenej niekedy len očami. Znepokojivé vyznenie týchto figúr, ich emotívnosť, miestami až grotesknosť, evokujú autorkin vzťah k surrealizmu. Ku koncu 60. rokov sa priblížila až k pop-artu, resp. novej figurácii. Na výstave prezentujeme autorkinu prácu s názvom Portrét VIII. z roku 1966, ktorá sa svojou existenciálnou naliehavosťou a expresívnym spracovaním blíži vyzneniu časti tvorby Jeana Dubuffeta a jeho „umeniu v surovom stave“.
 

Alexandra Tamásová ● katalóg k výstave Medzi selankou a drámou – príbeh zbierky insitného umenia v SNG