Nesenie kríža

Cecco del Caravaggio

datace:
rozměry: výška 98.1 cm, šírka 130.0 cm (obraz)
výška 128.0 cm, šírka 161.0 cm (rám)
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
typ objektu: obrazy
námět: náboženský motív
materiál: plátno
technika: olej
značení:
galerie: Slovenská národná galéria, SNG
inventární číslo: O 4175
tagy: kristus krížová cesta šerosvit muž
kolekce:
licence: Creative Commons License volné dílo
objednat reprodukci stáhnout

Taliansky maliar Michelangelo Merisi zv. Caravaggio patrí ku kľúčovým postavám barokového umenia. V oltárnych obrazoch, ktoré namaľoval pre rímske kostoly pred rokom 1600, sa radikálne odklonil od doznievajúcej manieristickej tradície a položil základy barokového realizmu. Hoci hrdinovia jeho výjavov sú stvárnení ako prostí ľudia odpozorovaní z bežného života, v zhode s nastupujúcou protireformáciou zároveň kládol dôraz aj na hlboko religiózny aspekt a vypätú emocionalitu svojich diel.

O pravdivosť zobrazenia sa usiloval často až naturalistickým uchopením výjavu, plnou plastickou modeláciou postáv a využitím hlbokých, dramatických kontrastov svetla a tieňa (tzv. chiaroscuro). Mnohí maliari, ktorí tvorili v Ríme počiatkom 17. storočia, prevzali jeho temnosvitný spôsob maľby a realistické tvaroslovie. K jeho najbližším nasledovníkom, žiakom a azda aj modelom patril autor bratislavského obrazu Cecco del Caravaggio, vlastným menom Francesco Boneri.

Z výjavov pašií tu umelec zachytáva okamih, keď Kristus padá pod krížom, sprievod sa zastavil a Šimon z Cyrény sa chytá brvna kríža, aby mu s ním pomohol (Mk 15, 21). Namiesto zvyčajnej, doširoka a doďaleka sa rozprestierajúcej krajiny, kde dominuje kopec a kríže Golgoty (por. kat. 10), si tu maliar vystačil s plochým, plytkým priestorom, ktorý husto a kompaktne zaplnil účastníkmi výjavu. Koherentnú kompozíciu vnútorne určuje dynamický systém viacerých diagonál a rozčlenenie jednotlivých postáv sprievodu do malých skupiniek.

Reflektorické „nasvietenie“ scény zvýrazňuje objemy a plastickosť tiel a ich jasné ohraničenie oproti tmavému pozadiu. Kristus, ako jediná postava zoskupenia, sa pozerá von z obrazu smerom k divákovi a ten – stojaci pred obrazom – akoby výjav pomyselne uzatváral, takže zoči-voči priamemu pohľadu mučeníka sa môže sám ponoriť do meditácie o jeho živote a utrpení. Štýlové znaky diela potvrdzujú, že Cecco naozaj patril k nasledovníkom „veľkého“ Caravaggia.

Popri ďalších dielach v Zbierke starého európskeho umenia SNG, napríklad Krste Krista od Cesare Procacciniho či Svätej Kataríne od Simona Voueta (por. kat. 22), môžeme jeho bratislavské Nesenie kríža hodnotiť ako významné rozšírenie obrazov caravaggiovskej orientácie.
 

Ivan Rusina ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.