Július Koller – UFO
datace:
rozměry: výška 80.0 cm, šírka 135.0 cm
výtvarný druh: intermédiákoncept
materiál: textil
technika: latex
značení:
galerie: Slovenská národná galéria, SNG
inventární číslo: O 6684
kolekce:
objednat reprodukci

Zrýchlený proces inovácií v umení od konca 50. rokov 20. storočia viedol k tomu, že pre mnohých tvorcov sa stal samotný pojem umenia priúzky. Aj na Slovensku sa okolo polovice 60. rokov objavila skupina umelcov, ktorá hľadala podoby tvorivosti nielen mimo tradičných, ale aj nových umeleckých foriem. Jeden z nich, Július Koller aj happeningy považoval za prejav „prázdneho exhibicionizmu“, za exkluzivitu, vzdialenú potrebám súčasnej spoločnosti, ktorá sa vďaka rozmachu nových technológií ocitla na prahu kozmického veku. Koller sa dôsledne vyhýbal pojmu umenie, jeho „kultúrne akcie-operácie“ mali „namiesto nového umenia a estetiky vytvoriť nový život, nový subjekt, nové vedomie, novú tvorivosť a kozmohumanistickú kultúru“.

Kultúrne operácie spôsobili, že aj taký tradičný žáner, ako je závesný či nástenný obraz, sa zmenil na anti-obraz. Autor podrobil analýze rôzne jeho zložky, výplň, podklad, rám(ec), vzťah k ploche a k priestoru a napokon samotné možnosti a hranice zobrazenia čohokoľvek. Kollerove anti-obrazy boli vlastne konceptuálne obrazy a v tomto zmysle boli ojedinelým slovenským príspevkom do pomerne širokého severoatlantického prúdu konceptuálnej maľby. Medzi najoriginálnejšie antiobrazy patrili textextily alebo latextily, ktoré využívali textilný podklad s dezénom, usporiadaným do pravidelného rastra. Kollerove zásahy bielym latexom často len nepatrne dotvárali pôvodnú vzorku, pričom ale úplne zmenili jej zmysel. Tak aj v prípade anti-obrazu U.F.O. sa raster z bielych krúžkov na čiernom podklade zmenil na hviezdne pozadie, z ktorého sa UFO vynára.
 

Aurel Hrabušický ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.