Marína I. Búrka na mori

Cornelis Mahu

datovanie:
miery: výška 40.5 cm, šírka 54.0 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
žáner: morská krajina
figurálna štafáž
animálna štafáž
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Galéria mesta Bratislavy, GMB
inventárne číslo: A 4758

Na pendante Búrka na mori (Marina I.) vidíme takisto lode za búrky pred skalnatým pobrežím. Keďže vietor ženie plachetnice smerom od brehu, je zrejmé, že tentoraz Mahu nezobrazil stroskotanie lode a dramatický zápas námorníkov o prežitie. Pozornosť sústredil predovšetkým na živel mora samého, na jeho rozbúrenú hladinu a na vlny s bielou penou na hrebeňoch, ktoré udierajú obrovskou silou o pobrežie. Akoby ho uchvátilo množstvo vody, ktoré pri nárazoch vystrekuje a tvorí vodnú triešť.

Protikladom rozbúrenej hladiny je rovnako dramatická obloha s množstvom hrozivých mrakov. Na rozdiel od predchádzajúceho obrazu rozšíril maliar záber na pevninu a stvárnil ho v troch horizontálnych pásoch. Prvý pás tvorí plošina s pastiermi a sedliakmi pozorujúcimi úkaz ako na vyhliadke, scéna pokračuje strmým skalným útesom vo vrchole s torzom zničeného stromu, ktorý nevládze čeliť bleskom a búrkam.

Cornelis Mahu patril k mnohostranným flámskym maliarom, ktorí tvorili predovšetkým žánrové výjavy a zátišia, ale občas aj mariny. Dokladom sú dva kompozičné pendanty zo zbierok Galérie mesta Bratislavy, a síce Marina I., a Marina II.

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.