Idea "B

Juraj Meliš

Juraj Meliš - Idea

Dvojica IDEA ( IDEA „A“ a IDEA „B“ sú autorovou reakciou na rok 1968 a na obsadenie nášho vtedajšieho územia vojskami Varšavskej zmluvy a na udalosti, ktoré znetvorili spoločenskú intelektuálnu pluralitu názorov a diskurz spojený s ňou. (Dodnes sa 60. roky 20. storočia v domácom umení do vpádu vojsk označujú ako zlatá éra nášho súčasného umenia). Surové nástroje komunizmu – obmedzovanie slobody názoru, voľnosti pohybu, paranoidného pocitu špehovania, udávania, celkovej spoločenskej neslobody…na to všetko Juraj Meliš reaguje v tomto cykle. Vizualizuje dôstojnosť nášho bytia – vizualizuje ideu. Slovo IDEA modeluje kovovým drôtom, ktorý je priklincovaný, pripevnený k drevenej „kostre“ objektu.

 V 80. rokoch začína túto tému uplatňovať aj v grafike, najčastejšie v cykle serigrafií. Záujem o pomenovanie dobového pocitu neslobody vyústil do monumentálneho objektu Veľký cenzor (1980).

Juraj Meliš ukončil štúdium sochárstva na VŠVU v roku 1966 v ateliéri prof. Jozefa Kostku. Prvú samostatnú výstavu mal v roku 1970 v Galérii mladých v Bratislave, kde sa predstavil drevenými plastikami prezentovanými ako štylizované dedinské prostredie. Jeho tvorba sa od začiatku pohybovala na rozhraní médií. Od plastiky prešiel k tvorbe objektov a komplexných výtvarných environmentov. Takýto charakter mala druhá samostatná výstava Prostredie II. v roku 1971, kde tematizoval problematiku ekológie a dôsledky ľudského agresívneho správania sa voči prírode. Tretia zo série výstav Prostredie III, sa už vďaka zásahom straníckych orgánov neuskutočnila.

Ľudmila Kasaj Poláčková ● Virtuálna galéria NG

datovanie:
miery: výška 55.0 cm, šírka 15.0 cm, hĺbka 19.0 cm
výtvarný druh: sochárstvoobjektpriestorový
žáner: abstraktná kompozícia
tagy: spoločnosť politika
materiál: tvrdé drevo
drôt
stavebné klince
kombinované materiály
technika: tvarovanie, ručné
vkladanie častí
vysekávanie
kombinovaná technika
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
inventárne číslo: P 451
z cyklu: IDEA