Náš drevorez neopakuje devocionálny obraz samotného svätca dostrieľaného šípmi určeného k tichému rozjímaniu či modlitbe, ale vo viacfigurálnej kompozícii situovanej v rozvinutej krajine naznačuje jeho legendu. Pred sv. Sebastianom, priviazaným za ruky k tromu celkom vpravo, sú vľavo a mierne v popredí situovaní dvaja strelci s lukom a kušou. V priehľade uprostred stojí cisár Dioklecián v turbane a pri ňom zrejme žalobca na dolapeného kresťana, výzorom sa však ponášajúci na žalujúceho Žida z pašiových výjavov. Na druhej strane odevy strelcov pôsobia skôr renesančne, ak nie rovno ako snaha o rímske situovanie výjavu (vojaci, orientálci), každopádne nie ako zaalpská neskorá gotika. Dielo s citeľnými talianskymi vplyvmi teda mohlo vzniknúť až po návrate z Dürerovej prvej cesty do Benátok, ako to naznačuje aj datovanie.
Dušan Buran ● Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500 (Slovenská národná galéria, 2017)
datovanie: | |
miery: |
výška 39.5 cm (obraz) šírka 29.0 cm, šírka 33.7 cm výška 47.4 cm (papier) |
výtvarný druh: | grafika |
v kolekciách: | |
materiál: |
papier, nažltlý |
technika: |
drevorez |
značenie: | |
inštitúcia: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventárne číslo: | F 2172 |
licencia: | |
z albumu: | Albrecht Dürer. Sämtliche Holzschnitte. Herausgegeben und eingeleitet von Otto FISCHER |