Deti na družstve vo Ven-čong-siang pri Kantone

Anton Hollý

datovanie:
miery: výška 23.6 cm, šírka 24.9 cm
výtvarný druh: kresbavoľná
žáner: figurálna kompozícia
materiál: kartón
technika: tuš
pero
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Petra Hanáková
inventárne číslo: K 3683
v kolekciách:
objednať reprodukciu

Čínsko-československá družba, výdatne živená od začiatku 50. rokov aj prostredníctvom čulej kultúrnej výmeny, sa realizovala okrem iného návštevami delegácií, precízne vyberaných (rozumej s režimom súzniacich) umelcov. Tak sa v roku 1956 do Číny dostal Anton Hollý (1915 – 1989), grafik, karikaturista, kresliar, maliar a nomenklatúrny káder vtedajšej výtvarníckej organizácie. Cesta zrejme nebola taká reprezentatívna ako tá v roku 1953, kde sa stretli samé prominentné mená – napr. Adolf Hoffmeister, Vojtech Mihálik, Vladimír Mináč, Mária Medvecká, Andrej Bagar či Vladimír Novotný, riaditeľ pražskej Národnej galérie, ale cieľ bol ten istý. 

Anton Hollý „budovanie socializmu na pylónoch tradície siahajúcej po hlbiny čínskeho kultúrneho dávnoveku“ zaznamenal prostredníctvom cestopisných kresieb, ktoré predstavil i špeciálnou výstavou. Ako zástupca „kultúrneho frontu“ tak mal bežným smrteľníkom, pre ktorých bola Čína rovnako nedostupná a nezrozumiteľná ako za Marca Pola, sprostredkovať, v rétorike súdruhov ideológov, pocit spolupatričnosti medzi spriateleným československým a čínskym ľudom. A keďže bol zároveň zberateľom, na dôvažok si ako pripomienku komunistického Orientu priniesol viac ako 30 súdobých miestnych plagátov. V 70. rokoch ich následne odpredal v rámci svojej rozsiahlej afišovej zbierky, do národnej galérie.

Viera Kleinová ● Výstava 7x7 Sedem slobodných úvah o umení