Ukrižovaný V.

Alexander Salzmann

datovanie:
miery: šírka 38.4 cm, výška 50.8 cm
výtvarný druh: folk artglass painting
žáner: náboženský motív
materiál: sklo
technika: kontúrovanie
olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Alexandra Tamásová
inventárne číslo: NL 160
objednať reprodukciu

Na západnom Slovensku maľbu na skle s náboženskou tematikou, okrem niekoľkých pre nás anonymných autorov z druhej polovice 19. storočia, silne ovplyvnila – a v podstate reprezentovala – rodina Salzmannovcov – pôvodne pochádzajúca z Bavorska. Otec Ferdinand začal študovať teológiu, neskôr sa venoval tvorbe obrázkov na skle. Syn Alexander bol vyučený stolár, ale tiež dal prednosť maľbe obrázkov. 

Námetmi, ich odlišným spracovaním diel sa výrazne odlišujú od stredoslovenských a východoslovenských malieb na skle, a to predovšetkým bohatou ornamentikou založenou na veľkoplošnom kvetinovom dekore s motívmi, ktorých pravzory a farebnosť treba hľadať v rakúskom Sandli a sčasti aj v juhočeskom Pohoří a do istej miery aj v moravsko-sliezskej maľbe. Na moravské maliarstvo nadviazali aj tematicky, najmä barokovými naratívnymi legendami, inšpirovanými biblickými príbehmi. Hnedočervené a hnedé kontúrovanie tvárí Madony, Ježiška a Božského srdca na obrazoch Ferdinanda, modelácia ružovou farbou sa v poslednom období miešajú z raným Alexandrovým rukopisom. Je pravdepodobné, že v určitom období pracovali na obrazoch spoločne. 

Mnohé ich obrazy sú zastúpené nielen v Slovenskej národnej galérii, ale aj v Západoslovenskom múzeu v Trnave. Ľudovít Fulla rovnako rád komponoval do figurálnych výjavov kvetinový dekor, ktorý patrí medzi najosobitejšie časti na ľudových sklomaľbách.

Katarína Čierna ● katalóg k výstave Medzi selankou a drámou – príbeh zbierky insitného umenia v SNG