Vetvičky

Ivan Rabuzin

datovanie:
miery: výška 70.0 cm, šírka 56.0 cm, výška 83.5 cm, šírka 70.0 cm
výtvarný druh: grafika insitnávoľná
žáner: krajina
vegetatívny motív
materiál: papier
technika: serigrafia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Alexandra Tamásová
inventárne číslo: N 661
tagy: kvety oblaky strom slnko symetria
objednať reprodukciu

Klasik chorvátskeho moderného umenia a svetového insitného umenia bol jedným z najväčších lyrických maliarov 20. storočia. Rabuzin sa po skončení základnej školy vyučil za tesára. Po svojej prvej samostatnej výstave v Záhrebe v máji 1960 sa začal venovať súčasnému trendu insitného umenia a už roku 1961, keď mu avantgardná skupina Gorgona usporiadala samostatnú výstavu, vstúpil do súčasného moderného umenia a získal uznanie ako súčasný majster novej figurácie v období, keď dominovala abstrakcia. Po samostatnej výstave v Paríži roku 1963, Rabuzin úspešne vstúpil na širšiu európsku a svetovú scénu. V tom čase sa stal profesionálnym maliarom. Koncom júna 2002 vážne ochorel a prestal maľovať.

Rabuzinove rané kresby sú z roku 1944 a prvé maľby z roku 1945. Vyznačujú sa akademickým a realistickým spracovaním a snahou využiť dedičstvo postimpresionizmu. Po dlhom amatérskom období objavil roku 1959 tému lyrických krajiniek a svoj vlastný poetický štýl založený na osobitých tvaroch a pestrej farebnej škále. Krajinky a kvety boli ústrednou Rabuzinovou témou a vždy ich spájal takmer neoddeliteľne od seba.

Rozsahom kompozície, veľkosťou tvarov a farbou naznačuje v čom je podstatný dôraz na obraze. Veľkosť zobrazenia nikdy nezávisí od perspektívy, ale skôr od dôležitosti toho, čo je zobrazené v maliarovej fantázii. Jeho kvety sú obrovské v porovnaní s inými znázornenými prvkami a zo svojej pozície na obraze berú na seba špecifické a symbolické hodnoty. Pre Rabuzina je kvet symbolom slnka, ale aj symbolom života, atribútom neustáleho zrodu a mladosti, celkovej harmónie. Kvet sám osebe je atribútom nebeského, preto sa aj jeho krajinky nazývajú rajské. Rabuzinove maľby sú vzrušujúcim rajom ohromujúcej harmónie, pokoja a ticha, vyjadrujú ten najnepatrnejší pokoj a optimizmus, sú apoteózou života a ódou na radosť, plné apolónskej nálady.

Autor vždy vytváral jasné vízie harmónie v živote i vo svete. Svojimi čistými krajinkami bez ľudí a zvierat naznačuje, aký by mal byť svet, a zasadzuje sa za život, v ktorom existuje len krása v duchovnom zmysle, a že harmónia rodí šťastie. Všetko v jeho maľbách je presvetlené a jasné, panuje tu dobro, radosť, nádej a láska. Sú to scény večného poludnia, vzrušujúcej vône, plné pokoja. V jeho dielach všetko rýchlo klíči, kvitne, rastie, je plné energie a vitality, teplo sála zo všetkého, akoby leto trvalo nepretržite, obloha je jasne modrá a všetko je ožiarené slnkom. Sú to ódy na život,
maľby, ktoré oslavujú radosť zo života.

Katarína Čierna ● katalóg k výstave Medzi selankou a drámou – príbeh zbierky insitného umenia v SNG