Zavraždený básnik (Umlčaný)

Ján Mudroch

datovanie:
miery: výška 59.5 cm, šírka 80.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 1383
tagy: krv smrť
v kolekciách:
objednať reprodukciu

V Bratislave, kde tvorili ďalší príslušníci nového pokolenia, sa zjednocujúcou osobnosťou generácie stal Ján Mudroch (1909 – 1968), dodnes pokladaný za jedného z najvýraznejších koloristov slovenskej moderny. Vo svojej maľbe, podobne ako napr. Majerník pôsobiaci v Prahe, sa obrátil k starším vrstvám výtvarnej tradície, predovšetkým k Rembrandtovi, Goyovi či Daumierovi. 

Mudroch reagoval svojimi obrazmi aj na aktuálne udalosti – na obraze Zavraždený básnik | Umlčaný (1939) sa spojili dva celkom nezávislé podnety. Maliarsky si, takpovediac, privlastnil fotografiu Zabitého štrajkujúceho robotníka (1934), ktorej autorom bol mexický fotograf Manuel Álvarez Bravo, uverejnenú v parížskej revue Minotaure (1939) ako príloha k Bretonovmu článku. 

Podľa vyjadrenia autora, dielom reagoval na popravu španielskeho básnika a dramatika Federica Garcíu Lorcu v roku 1936 prívržencami diktátora Franca. Všestranná, aj morálna, podpora boja španielskych antifašistov patrila k „povinnej“ výbave vtedajších ľavicových intelektuálov a umelcov. Maliar pomerne presne previedol fotografiu do maľby a transpozíciou do iného média vzniklo jedno z jeho najsilnejších diel.

Katarína Bajcurová ● Moderna ...to najlepšie čo doma (v galérii) máme... (29. 3. - 30. 9. 2012 : Slovenská národná galéria, Bratislava)