Johanna Visscher

David Bailly, Salomon Mesdach – pôvodné určenie

Dielo môžete podrobne spoznať v aplikácii Second Canvas Zvolenský zámok, prístupnej zdarma pre iOS a Android.


V nizozemskej spoločnosti 16. a 17. storočia sa v bohatších rodinách zvykli pri príležitosti svadby objednávať „manželské“ portréty. Na rozdiel od predchádzajúceho obdobia však už dvojicu nespodobovali spolu na jednom obraze, ale každú osve. A tak, až keď ich podobizne viseli vedľa seba na stene, vytvárali jeden portrétny celok.

Tieto „dvojportréty“ sa objavujú aj v tvorbe najvýznamnejších holandských maliarov, ako napríklad Fransa Halsa či Rembrandta. Pri ich zobrazovaní vládli tradované, pomerne prísne konvencie. Portréty boli zvyčajne koncipované tak, aby sa obaja manželia dívali smerom k sebe, pričom na ľavej strane visel portrét muža a na pravej ženy. Prepojenie oboch kompozícií tak neznamenalo len ich mechanické umiestnenie vedľa seba, ale maliari sa usilovali rôznymi spôsobmi naznačiť vzťah medzi oboma postavami, napríklad gestom ruky, atribútmi spätými s manželstvom či spoločným osvetlením. V našom prípade spodobil umelec manželský pár Gerrita Schaepa a jeho manželku Johannu Vischer.

Dvadsaťštyriročná Johanna je zachytená v trojštvrťovom natočení smerom k manželovi, pohľad však neupiera na neho, ale na diváka. Jej portrét sa vyznačuje bravúrnym splývavým maliarskym rukopisom, schopnosťou vyjadriť štruktúru a textúru materiálov, najmä brokátu šiat, ako i precíznym zobrazením doplnkov, ako sú perly, čipky či kovové nite. Maliar ich nevnímal ako podružnosti, ale ako atribúty zdôrazňujúce spoločenské postavenie modelu a jeho príslušnosť k vyššej spoločenskej vrstve.

David Bailly (1584 – 1657) vyštudoval v Amsterdame a po študijných cestách v Nemecku a Itálii sa usadil v rodnom Leidene. V univerzitnom prostredí našiel klientelu pre portréty profesorov a prominentných študentov. Stal sa nepochybne váženým občanom a tiež členom civilnej hliadky. Spoluzakladal leidenskú Gildu sv. Lukáša, ustanovenú v roku 1648. V nasledujúcom roku jej aj predsedal.  

Krátko po návrate zo študijnej cesty vytvoril v roku 1628 nesignované portréty mladomanželského páru Gerrita Pietersza Schaepa a Johanny Visscherovej (Zevenbergen, 1604 – Amsterdam, 1676), zosobášených v roku 1623 v Dordrechte. Ich identitu dokladá dvojica kresieb s nápismi (Amsterdam, Historisch Museum) a niekoľko ďalších portrétov z rôznych období života Johanny Visscherovej.

datovanie:
miery: výška 66.6 cm, šírka 51.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo › obraz závesný
žáner: portrét
v kolekciách:
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 1652
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela