datovanie:
miery: výška 96.0 cm, šírka 72.0 cm
výtvarný druh: maliarstvomaľba tabuľová
žáner: náboženský motív
materiál: drevo
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 1693
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Polpostava takmer nahej ženy reprezentuje mytologický alegorický portrét a akt zároveň. Jeden variant portrétnej tvorby manierizmu ponúkal v mytologickom a alegorickom portréte osláviť prostredníctvom ideálov hrdinov duchovnú a morálnu spôsobilosť modelu, ako aj jeho zdatnosť vykonať mimoriadne počiny. Návrat k antike umožňoval prirovnanie k hrdinským výkonom, artikulovanie túžby po nesmrteľnosti, no dovoľoval tiež priblížiť sa téme telesnej zmyselnosti.

Stvárnenie Venuše s Amorom mohlo byť pôvodne aj heroickým kryptoportrétom znázorňujúcim autentickú osobnosť. Bol to veľmi delikátny spôsob umožňujúci vyjadriť akékoľvek nadradené postavenie. Alternatíva okrem stotožnenia s antickým hrdinom vyzdvihovala spodobeného do ideálnej (nebeskej) sféry. Okno otvorené do sveta (analogické k pozadiam neohraničeného sveta) bez ďalšieho vzťahu postáv je len dekoratívnou zložkou, podobne ako málo artikulovaný sokel, o ktorý sa opiera ženská postava lakťom. Emočnú úprimnosť diela dosiahol maliar striedmym naturalizmom kombinovaným s účelovou idealizáciou, čím sa jeho postavy stávali nedotknuteľné a menej realistické.

Autor maľby sa vyškolil a pôsobil v prosperujúcej florentskej dielni Ridolfa Ghirlandaia. Aj keď je obtiažne identifikovať podiel najvýznamnejších žiakov početnej dielne, vedľa Antonia del Ceraiola (doložený 1520–1538) sa aktuálne javí najpriebojnejším Michele Tosini (1503–1577), ktorý sa neskôr osamostatnil a úspešne prevádzkoval maliarsku dielňu, zamestnávajúc množstvo študentov a asistentov. Zrejme sa ich jednotlivé zákazky prelínali, museli byť ale dostatočne produktívni.

Tosini dostával väčšinou skromné zákazky, mal však obchodný talent a dobre zarábal. Aj keď realizoval umelecky skôr limitované projekty, zadávali ich významné bratstvá. Objednávatelia väčšmi dbali na reputáciu tvorcu zhodne s retrospektívnou orientáciou a aj povaha ich patronátu mala spoločenský základ.

Zuzana Ludiková ● LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.