Zátišie s ovocím

J. Morell

datovanie:
miery: výška 29.6 cm, šírka 43.0 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
typ objektu: závesný obraz
žáner: zátišie
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 2524
tagy: ovocie jablko
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Na neveľkom obraze J. Morell namaľoval klasické ovocné zátišie a do kompozície si vybral zľava doprava: tri mišpule, jablko, broskyňu a duly aj s konárikom a listami. Namaľoval ich z mierneho nadhľadu rozložené na úzkej kamennej doske v celej šírke formátu a už pri výbere predmetov sledoval striedmosť zobrazenia.

Rezignoval na vtedy bežný spôsob kompozície s množstvom ovocia i na jeho kombináciu s kvetmi, respektíve na oživenie výjavu chrobákmi, húsenicou, motýľmi či kvapkami rosy, a tak zdôraznil výtvarnú askézu celku.

Na prvý pohľad sa zdá, že ide o náhodné usporiadanie založené na mechanickom, aditívnom radení predmetov tak, aby sa jednotlivé kúsky ovocia prekrývali len minimálne. Náhodnosť je však klamná, keďže pri bližšom pohľade zistíme, že umelec budoval priestor pomerne starostlivo na systéme viacerých diagonál a prísnom rytme so zmyslom pre formálnu osobitosť každého plodu a jeho presné umiestnenie tak, aby všetky kusy ovocia vynikli a tvorili jednotné zoskupenie.

V obraze dominujú teplé hnedo-červené a žlté tóny, ich žiarivosť umocňuje aj svetlo. Dopadá z ľavej strany na plody, mäkko zdôrazňuje ich plastickosť rozohrávaním hry reflexov a zachytáva sa na listoch, pričom na zadnej ploche vytvára tieň. 

Mnohé z nizozemských zátiší 17. storočia mali neurčité pozadie a kompozíciu nesmelo nič rušiť, aby naplno zaznel zobrazovaný výjav. J. Morell však zvolil iné riešenie. Tesne za kamenným parapetom namaľoval niečo ako múr z kvádrov pripomínajúci „kašírovanú“ divadelnú rekvizitu z papiera. Ak ho porovnáme so starostlivým stvárnením povrchu jabĺk, broskýň či dúl, máme pocit, že absentuje materiálová štruktúra či už pálenej hliny alebo kameňa.

V nizozemskom umení sa síce maľovali steny, ktoré uzatvárali výjav, často však mali skôr evokovať hĺbku než striktne vymedzovať prvý plán. Táto polarita vyvoláva isté napätie pri vnímaní kompozície, dokladá rozpoltenosť medzi výraznými maliarskymi kvalitami ovocia a dekoratívnym riešením pozadia.

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.