Dielo Zoltána Palugyaya, považované za formujúci pilier slovenského moderného umenia, bolo príliš skoro ukončené tragickou smrťou, vtedy ani nie štyridsaťročného maliara. Za ten krátky čas, ktorý mu bol daný, sa stihol nielen stotožniť s národným programom slovenskej moderny, ale povedané spolu s jeho umeleckým druhom Jankom Alexym, zažité a presvedčivé európanstvo, sa stalo osobitým predpokladom Palugyayho hľadania a nachádzania slovenského výrazu v modernej maľbe.
Znalosť dobových prúdov svetového umenia, preverená štúdiom a tvorivými pobytmi v Budapešti, Krakove, Mníchove a v Paríži, umocnená túžbou maľovať obrazy moderné a zároveň slovenské, ho nasmerovala k pracovnému a priateľskému generačnému spojenectvu s Jankom Alexym a Milošom A. Bazovským. Ich spoločné, niekoľkoročné aktívne vystavovanie po mestách a dedinách prebúdzajúceho sa Slovenska 30. rokov bolo nielen naplnením nepísaných zásad národného programu, ale v horizonte ich tvorby predstavovalo najslobodnejšie obdobie tvorivého prijímania zásad a princípov moderného umenia.
Zoltán Palugyay síce nikdy neopustil rámec secesnoexpresívneho štýlu, ale pod vplyvom psychologizujúceho Edvarda Muncha a súčasne symbolického Paula Gauguina, prekrytých fluidom slovenskej krajiny, vytvoril baladický obrazový pendant k domácej lyrizovanej próze a nadrealistickej poézii. Kompozícia so zväčšeným detailom v obraze Krajina s kvetmi (Nirvána) sa stala ikonickým vzorom pre rad Palugyaových malieb jeho umelecky najplodnejšieho obdobia na začiatku 30. rokov minulého storočia. Palugyayovský rukopis sa tu uplatňuje v tvarovej a farebnej štylizácii, v roztančenej linke secesného rytmu a vo farbe, zdanlivo dekoratívne usporiadanej, aby, paradoxne, podčiarkol silu symbolického posolstva obrazu.
Beata Jablonská ●
111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.