Malý Ján Krstiteľ hľadí na Ježiša, ktorý mu žehná a podáva ruku, oboch ich drží madona, ako keby ich predstavovala. Prostredníctvom deja, vizuálnymi symbolmi je prezentovaná spirituálna substancia výjavu. Melancholická emocionalita má zreteľný pôvod v udržiavanej konvencii, ktorá vznikla v období okolo roku 1500.
V úplnom závere quattrocenta sa objavil jednoduchý, pomerne málo inovatívny typ obrazov madon v zoskupení a koherencii s ďalšími postavami. Skladba foriem a osvetlených častí súvisia s aktuálnymi experimentmi vo Florencii s pyramidálnou kompozíciou. Predovšetkým postavami je reprezentovaná plastická zóna, ktorá vypĺňa predný plán a ich priamočiare usporiadanie je situované do neohraničeného (nie nekonečného) priestoru.
Tvorcom tabuľovej maľby je majster, ktorý vytvoril tiež obraz s rovnakým námetom dražený v roku 2011 vo Viedni či iný v 2012 vo Florencii. Meno dostal podľa aktuálneho umiestnenia oltára, od ktorého sa odvíja určenie ďalšieho tuctu jemu pripisovaných diel. Predstavy o tvorbe Majstra od Serumida sú založené na známosti Oltára Panny Márie so sv. Petrom, Pavlom, Františkom a Jurajom umiestnenom v Kostole San Pier Gattolini, ktorý podľa patróna nazývajú ľudovo aj kostolom Serumido. Samotný oltár z impulzu neznámeho donátora bol určený do Kostola San Jacopo tra’ Fossi.
Svojbytná artikulácia expresívnych fyziognómií a predovšetkým zjavná manipulácia tvarov robia z Majstra od Serumida významnejšieho stúpenca Piera di Cosimo. Jedovaté farby, ktoré používal, a ním predstavené nepravdepodobné podobizne vytvárané ťažkopádnou technikou mohli prameniť v intelektuálnych nárokoch. Jeho názor nadobudol na aktuálnosti a na popularite v časoch presadenia sa Mediciovcov pri moci.
Zuzana Ludiková ●
LUDIKOVÁ, Zuzana - BURAN, Dušan. Talianska maľba = Italian Painting. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2013. 242 strán. ISBN 9788080591748.