datovanie:
miery: výška 21.7 cm, šírka 28.9 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Bajcurová
inventárne číslo: O 4489
tagy: oheň vatra rodina postava príroda silueta expresionizmus
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Arnold Weisz-Kubínčan sa síce podujal na „výtvarné tlmočenie slovenských hôr a ľudí“, ako sa vyjadril, ale robil to spôsobom, ktorý sa značne líšil od toho, na čo boli v Martine zvyknutí. Z Nemecka si priviezol autentickú expresionistickú výbavu (ako žiadny iný umelec na Slovensku), a tú väčšinou dôsledne naštepil na slovenské témy. Archaický slovenský svet zrazu čelil náporu „novej divokosti“.

Publikum, zvyknuté na „slovenský sloh“, chvíľu zaváhalo, ale napokon predsa len „známeho oravského expresionistu“ prijalo celkom dobre. Anonymní kritici dokonca písali, že jeho obrazy „dýchajú slovenským duchom“ a jeho dielo „nesie ráz slovenskej duše, nálady a vône“.

Weisz-Kubínčan si dobre prečítal podstatu expresionistického programu — najviac mu asi vyhovovali práce autorov ako Ernst Ludwig Kirchner alebo Ludwig Meidner s vyhrotenými a zalomenými líniami, so sprelamovanými tvarmi. V podaní APWK sa tento štýl v niektorých prípadoch ešte vystupňoval — jednotlivé zväzky lomených línií sa križujú a prekrývajú v takej intenzite, že rozpúšťajú tvary predmetov.

Weisz-Kubínčan sa tak dostáva na hranicu abstrakcie, ale neprekročí ju — niečo dokážeme identifikovať, to však nie je dôležité. Dôležitý je pre autora „plný, rušný, dramatický a expresívny výraz“. Divoká švabachovo gotizujúca maliarska kaligrafia s vybičovanou farebnosťou takmer úplne vstrebe pôvodný námet. Maliarovi sa to darilo aj preto, že na rozdiel od mnohých minulých, ale aj súčasných kolegov vedel dobre odhadnúť, aký formát obrazu vie týmto náročným postupom zvládnuť. Preto volil malé formáty, čím sa vyhol hluchým miestam v obraze.

Dokonca aj obraz Pri vatre so zdanlivo mierumilovným námetom sa mení na maliarsku drámu i slávnosť maľovania súčasne. Skupina postáv posedáva či polihuje pri ohni, zreteľne rozoznávame tri (nevylučuje sa viac), v pozadí je sotva načrtnutý zvierací obrys — pes, hoviadko? Naznačená krajina, azda aj nejaký strom, v hornom rohu možno drevenica. Ani tú vatru nerozoznáme — pololežiaci pastier žiari viac dočervena ako to miesto, kde by oheň mal byť.

Aurel Hrabušický ● Priateľstvo na ostrove Utópia (Medium.com)