Antverpského maliara Willema van Herpa pri maľbe náboženských tém ovplyvnil Peter Paul Rubens (1577 — 1640). Hoci v jeho tvorbe nájdeme mnoho kópií a pastišov podľa Rubensových a van Dyckových obrazov, jeho žánrové scény, spoločenské i sedliacke výjavy súvisia predovšetkým s dielami iného významného flámskeho maliara, Davida Teniersa ml. (1610 — 1690).
Dôkazom je aj náš obraz s interiérovým výjavom sediaceho mladého muža, ktorý drží v jednej ruke pohár vína a v druhej nezapálenú fajku. Jeho postava, pohodlne rozvalená v kresle, ovláda stred kompozície, pravú nohu má vyloženú na stolčeku a kľačiaci chlapec mu rozväzuje (resp. zaväzuje) topánku.
Jeho drobnú figúru v ľavom dolnom rohu obrazu kompozične na opačnej strane vyvažuje „zátišie“ so šatami pohodenými na stoličke, s mečom opretým o jej operadlo a hudobnými nástrojmi na zemi. Sediaci muž tvorí nielen ústredný bod kompozície, ale červené nohavice so svetlou košeľou sú farebnou dominantou inak monochrómneho celku.
Umelec situoval výjav do meštianskeho interiéru, inak strohého priestoru s obrovskou posteľou ako jediným výrazným kusom nábytku. Pravouhlú, geometrickú sieť (okná s priečkami, kubus postele, obdĺžnik dverí v pozadí miestnosti) porušil výraznými diagonálami. Jednu tvorí dlhý tieň vrhnutý posteľou na zadnú osvetlenú stenu a ďalšie sú dané úbežníkom miestnosti.
Kompozičnou predlohou k postavám muža a chlapca, ktorý mu pomáha s topánkou, by mohol byť detail z Teniersovej kompozície zobrazujúcej interiér vojenskej strážnice (Berlín, aukcia Lassius, 7-4-1928, foto RKD), kde nájdeme takisto prikrčeného sluhu, ktorý vojakovi zobúva (možno obúva) čižmu.
Ivan Rusina ●
RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.