Žena v čiernom klobúku

Ján Mudroch

datovanie:
miery: výška 55.3 cm, šírka 43.3 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: portrét
materiál: lepenka
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 533
v kolekciách:
objednať reprodukciu

V Bratislave, kde tvorili ďalší príslušníci nového pokolenia, sa zjednocujúcou osobnosťou generácie stal Ján Mudroch (1909 – 1968), dodnes pokladaný za jedného z najvýraznejších koloristov slovenskej moderny. Vo svojej maľbe, podobne ako napr. Majerník pôsobiaci v Prahe, sa obrátil k starším vrstvám výtvarnej tradície, predovšetkým k Rembrandtovi, Goyovi či Daumierovi. 

Kompozícia Prekvapenie známa aj pod názvom Zvestovanie smrti (1939) bola evidentne inšpirovaná Rembrandtovým Zvestovaním, ktoré maliar ešte ako študent na akadémii videl v pražskej Národnej galérii.

Žena v čiernom klobúku alebo tiež Madona s čiernou svätožiarou (1940) sa javí ako detail vyššie spomínanej maľby – je aj nie je z tohto sveta, je „prízrakom, symbolom, znakom, šifrou“, jej oči sa vyprázdnili a svätožiara potemnela. K obrazu existuje viacero štúdií a variantov, Mudroch v nich portrétoval manželku Helenu, raz ju videl ako mondénnu krásku, inokedy ako madonu, ktorá bdie nad osudom ťažko skúšaného ľudstva. 
 

Katarína Bajcurová ● Moderna ...to najlepšie čo doma (v galérii) máme... (29. 3. - 30. 9. 2012 : Slovenská národná galéria, Bratislava)