Sv. Peter z Alcantary

Anton Schmidt

Anton Schmidt – Sv. Peter z Alcantary
datovanie:
miery: výška 245.0 cm, šírka 160.8 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
žáner: figurálna kompozícia
materiál: plátno
technika: olej
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: O 6833
tagy: anjel
v kolekciách:
z celku: je možné, že ide o súčasť výzdoby františkánskeho kostola v Kremnici
objednať reprodukciu

Oltárny obraz Sv. Petra z Alkantary bol nedávno získaný do zbierok SNG ako súčasť dvojice nákupov značne poškodených diel 18. storočia z Kremnice. Autorom maľby je jedna z kľúčových barokových postáv stredoslovenských banských miest – viedenský rodák Anton Schmidt, ktorého tvorba je dnes na našom území už relatívne známa. Tento všestranný umelec študujúci počiatkom 30. rokov 18. storočia na viedenskej Akadémii výtvarných umení, sa neskôr usadil v Banskej Štiavnici, kde sa jeho charakteristický štýl, v mnohom závislý od grafických predlôh, už ďalej nevyvíjal.

Neznačené oltárne plátno je ukážkovým príkladom tradičnej Schmidtovej maliarskej produkcie. Bolo pôvodne identifikované ako ústredná maľba jedného z dvoch menších bočných oltárov bývalého farského kostola v Kremnici zobrazujúca sv. Antona Paduánskeho. Archívnymi prameňmi zmieňovanú maľbu s týmto námetom dodal Schmidt spolu s ostatnými štyrmi oltárnymi plátnami pre kremnický farský kostol do roku 1763. V súvislosti s jeho zbúraním zo statických dôvodov v 19. storočí boli tieto spolu s ďalšími súčasťami zariadenia prenesené ku kremnickým františkánom.

SNG sa okrem starších akvizícii trojice zlátených Stanetiho sôch (por. kat. 38) z pôvodnej výbavy tohto interiéru podarilo do svojich fondov získať aj dva rozmerné oltárne obrazy Ukrižovania Krista a Smrti sv. Jozefa. Aktuálne umeleckohistorické zistenia však predsa len hovoria v prospech už predtým diskutovanej identifikácie svätca ako bosého františkána sv. Petra z Alkantary. Poukazujú na to nielen grafické predlohy svätca s identickými atribútmi knihy a palice s mrežovanou stuhou, ale najmä historická Divaldova fotografia, ktorá maľbu dokladá ako obraz bočného oltára Loretánskej kaplnky kremnických františkánov (upozornenie Jozefa Medveckého 2007). Pokiaľ ide o datovanie, možno predpokladať, že maľba vznikla v Schmidtovej dielni ešte pred realizáciou rozsiahlej maliarskej výbavy bývalého farského kostola v Kremnici.
 

Katarína Chmelinová ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.