Turnaj na Place des Vosges v Paríži

Pieter Wouwerman – autor originálu

datovanie:
miery: výška 134.7 cm, šírka 203.5 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: mestská veduta
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Zuzana Ludiková
inventárne číslo: O 95
tagy: dav paríž kôň námestie budova
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Parížske Place des Vosges vybudovali v rokoch 1605 – 1612 z iniciatívy francúzskeho kráľa Heinricha IV. na mieste starého kráľovského paláca Tournelle ako uzatvorené, prísne symetrické rezidenčné námestie, ktoré si podnes udržalo svoj výzor. V 17. storočí sa stalo centrom spoločenského života a elegancie, slúžilo na promenády Parížanov a usporadúvanie dvorských slávností.

Náš obraz ho zachytáva práve vo chvíli, keď sa tu koná veľký reprezentačný turnaj za účasti kráľovského dvora. Pri kompozičnom riešení si maliar „pomohol“ dvoma grafikami, ktoré skompiloval do harmonického celku. Jednou bola medirytina z 1. polovice 17. storočia zobrazujúca Námestie Places des Vosges, druhou Callotova grafika z čias okolo roku 1627 s výjavom dvorskej slávnosti v jeho rodnom meste Nancy. Prvou sa riadil pri komponovaní architektonického rámca priestoru a vytvorení kulisy scény, zatiaľ čo pomocou druhej grafiky zaľudnil námestie a zobrazil príbeh.

Z Callotovho grafického listu prebral celkové rozvrhnutie slávnosti v priestore obrazu, členenie základných skupín divákov, motívy kráľovskej tribúny a turnaja, ako aj dejové prvky – najmä skupinu v popredí s harlekýnom na chodúľoch, tanečníkmi, hudobníkmi, hrbáčikmi, postavami v maskách, akrobatmi a množstvom divákov. Jeho kompozícia sa od Callotovej predlohy líši veľkoryso koncipovaným formátom, farebnosťou, vzdušnou perspektívou, atmosférou, živým stvárnením pestrého davu na námestí, Parížanov v oknách a na strechách domov. V pozadí maliar dokonca používa pointilistickú metódu.

Keďže oWouwermanovom pobyte v Paríži chýbajú archívne údaje, podnes sa vedú spory, či ho umelec vôbec navštívil. Jeho prácu vo francúzskej metropole by mohli potvrdiť viaceré mestské výjavy. Naopak, ako protiargument jeho pobytu v Paríži by sa dalo použiť zistenie, že Wouwerman pri maľovaní vychádzal z grafických predlôh, a predovšetkým skutočnosť, že s nimi narábal pomerne voľne. Zdá sa, že topografickou vernosťou zobrazenia sa priveľmi netrápil. Napríklad, v pravej časti kompozície, kde výjav zobrazený na grafickom liste končil, vytvoril novotvar brány. Dispozícii mesta nezodpovedá ani panoramatický pohľad, keďže Montmartre v skutočnosti leží na jeho opačnej strane.

Ivan Rusina ● 111 diel zo zbierok = works of art from the collection / Editori Dušan Buran, Katarína Müllerová ; [Katarína Bajcurová]. -- Bratislava : SNG ; Slovart, 2008.