Štúdia. Ihlan

Miloš Dohnány

Poňatie tvorby ako estetického samoúčelu sa na Slovensku viac presadilo v modernej fotografii, a to napriek tomu, že ho vlastne pôvodne vyvolali úžitkové potreby či dokonca komerčné záujmy. Na Škole umeleckých remesiel v Bratislave sa zriadilo fotografické oddelenie, ktoré malo pripraviť študentov na praktické využitie fotografie – v reklame, žurnalistike, vo fotoateliéroch. Kvôli reklamnej fotografii bolo dôležité zvládnuť fotografickú transkripciu objemu telies a povrchov látok, ich textúr a štruktúr, a zároveň aj priestorových vzťahov jednotlivých objektov navzájom. Jaromír Funke, ktorý viedol fotografické oddelenie ŠUR od založenia v roku 1931 až do roku 1935, preto zaviedol školské cvičenie Teleso v priestore. Ťažiskovým prvkom cvičení boli pravidelné stereometrické telesá, špeciálne pre tento účel vyrobené. Vďaka tomu vznikli aj kompozície, ktoré sú vzdialené svojmu pôvodnému úžitkovému účelu a naopak sú fotografickou demonštráciou estetického samoúčelu, sú do fotomédia prenesenými štúdiami svetelných a priestorových daností, ktorých vzájomné vzťahy určil samotný autor. Medzi Funkeho žiakmi v tomto smere najviac vynikol Miloš Dohnány, ktorého Kompozície svojou variabilitou a pestrou škálou vizuálnych riešení často presahujú pôvodný rámec školských úloh.

Aurel Hrabušický ● Katalóg k výstave Nové Slovensko (SNG, 2011) - str. 195 - 196

datovanie:
miery: výška 24.0 cm, šírka 17.8 cm
výtvarný druh: fotografia
v kolekciách:
materiál: papier, fotografický
technika: čiernobiela fotografia
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: UP-DK 2583
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela