Jánošíkova smrť

Štefan Bednár

Štefan Bednár - Jánošíkova smrť

Štefan Bednár (1909—1976) mal vlastnú reklamnú firmu, cez ktorú riešil rôzne verejné zadania: robil návrhy na známky, bankovky, diplomy, plagáty, ceniny či účastinné listy.

Jeho tvorba zaujala osobitné postavenie, okrem toho, že sa výrazne angažoval politicky (bol autorom prvých protifašistických karikatúr už v 30. rokoch) a urobil tiež viacero objednávok pre nový režim, jeho voľná tvorba sa vyznačovala civilnosťou a vecnosťou.

Bol medzi prvými, kto uviedol do nášho maliarstva témy modernej civilizácie a nového spôsobu života, ktorý sa na vidieckom a agrárnom Slovensku nepresadzoval ľahko. Za triviálnosťou všednosti hľadal skôr prapôvodnú prirodzenosť a nezámernosť poézie primitívneho umenia, „kúzlo nechceného“, inotaj v jeho dielach získaval akýsi naivný až rustikálny rozmer.

Z folklórnych námetov dokázal vyťažiť dekoratívne a znakové hodnoty, či však bol obraz Jánošíka, alebo rôznych variantov hôrnych chlapcov metaforou odboja (Jánošík / Jánošíkova výzva, 1944), ako sa o tom písalo v neskorších interpretáciách, ťažko jednoznačne potvrdiť.

Katarína Bajcurová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)

datovanie:
miery: výška 22.083 cm, šírka 28.221 cm
výtvarný druh: úžitkové umenie
žáner: krajina s figurálnym motívom
v kolekciách:
technika: tlač
značenie:
inštitúcia: časopis Nové Slovensko

súvisiace diela

Štefan Bednár - Vlastnými silami budujeme svoj domov – samostatný Slovenský štát! Štefan Bednár - Dr. Jozef Tiso, prvý prezident Slovenskej republiky Štefan Bednár - Vinník Janko Alexy - Mojmírova smrť II. Hans Jordaens III., Ferdinand Apshoven - Kabinet umenia Štefan Bednár - Banská Bystrica Viliam Malík - Apolka horí (16.6.1944) Peter Matejka - Hlava dedinčanky Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.107. - Zdobené konzoly Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.31. - Hlavica zvaná capriciosa Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.46. - Ako sa robia jednotlivé časti a ich rozmery Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.69/b - Oltár vo Frascati Ladislav Mednyánszky - Noční pútnici pri kríži Konštantín Bauer - Domy na dedine s figurálnou štafážou Konštantín Bauer - Cigánsky tábor Viliam Malík - Bratislava pred Manderlom Janko Alexy - Bitka pri Devíne Jean-Joseph Chamant - Iluzívna architektúra Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.94. - Fasáda v perspektíve toho istého kostola ako aj prierez v perspektíve Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.115. - Pevnosti päťboké Vincenzo Mariotti, Andrea Puted, Andrea Pozzo, Neznámi grafici - Perspectiva pictorum et architectorum  Andrea Pozzo, Giacomo Böemo Komarek - Fig.53. - Kupola budovy Collége Romain,tieňovaná Johann Nepomuk Ender, Maďarský maliar - Portrét grófa Mihálya Esterházyho Miloš Urbásek - Théma 0-35  (diptych) Zolo Palugyay - Dievča v bielom s továrenskými komínmi a s kvetmi Peter Matejka - Kytica Mikuláš Galanda - Stretnutie Neznámy maliar, Friedrich von Amerling - Mladá žena v orientálnom kroji (Die Morgenländerin - kópia) Johann Andreas Pfeffel, Giuseppe Galli Bibiena  - Pašiový motív v iluzívnej architektúre – Pilát odsudzuje Krista na smrť ukrižovaním (III,8) Karol Aufricht - Zrkadlo doby