„Priepustka“ je hnusným podvodom nacistických vrahov

Štefan Bednár

datovanie:
miery: výška 29,7 cm, šírka 20,35 cm
výtvarný druh: grafika
žáner: krajina s figurálnym motívom
vojnový motív
inštitúcia: Slovenský národný archív
tagy: vojak smrť
v kolekciách:

V diele text:

"PRIEPUSTKA" je hnusným podvodom nacistických vrahov.

Hitlerovci nemajú smilovanie s nikým, ani so svojími prisluhovačmi.

Pália na ústupe dediny a mestá. zabíjajú starcov, ženy a deti.

Na nemecké výzvy odpovedáme zbraňou!

Smrť nemeckým okupantom!

 

Počas SNP už – aj na vizuálnom poli – stoja voči sebe dvaja protivníci. Názory sú vyhranenejšie, prostriedky „ideologického boja“ agresívnejšie a takpovediac situačné. Zatiaľ čo bratislavská propaganda, hoci ju pomaly opúšťajú jej kľúčoví copywriteri a jej argumentácia nadobúda priam hysterický tón, podáva stále relatívne profesionálny výkon, produkty bystrickej propagandy, keďže tvorené v provizórnych podmienkach, sú „punkovejšie“.

Na povstaleckom území sa kolportuje množstvo letákov, situačných tlačí a grafík. Kreslí, maľuje a natiera sa graffiti (všadeprítomné Mor ho!, adresované fašizmu). Na oboch stranách vznikajú nové, krátkodyché síce, no o to radikálnejšie periodiká, z ktorých niektoré aj celkom efektívne vizuálne komunikujú. Autorom úderných kresieb v Novom slove je Štefan Bednár. Ten istý umelec navrhuje i protifašistické letáky s jednoduchými grafikami Smrť nacizmu! (figúra sekerou roztínajúca hákový kríž) a Priepustka (obesenec s „priepustkou“ pod  pazuchou, vizitka nedôveryhodnosti nemeckých sľubov).

Petra Hanáková ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)