Ako vyplýva z dekoratívneho orámovania s erbovým štítkom spišského biskupa Juraja Czászku (1874 – 1891), niekdajšia oltárna tabuľa už na sklonku 19. storočia bola odcudzená svojej pôvodnej funkcii. Dnes je prezentovaná ako závesný obraz, pôvodne pritom šlo o časť pevného krídla neskorogotického oltára. Témou je Modlitba Ježiša na Olivovej hore. Jeho postava vo fialovom plášti s roztiahnutými rukami scéne aj dominuje, hoci takmer rovnakú pozornosť púta aj trojica spiacich apoštolov v popredí. Na tejto vizuálnej „konkurencii“ má ale zásluhu predovšetkým väčší kontrast, ktorý vytvárajú zlaté svätožiary apoštolov na tmavom pozadí, ale tiež signálna červená farba plášťa sv. Petra. Farebná kompozícia ale smerom nahor postupne naberá na svetlosti a vrcholí v belasej oblohe s bielymi mračnami. Pomerne členitá krajina poskytuje rôzne funkcie: je v prvom rade členiacim kompozičným a priestorotvorným prostriedkom – stačí si uvedomiť, ako prirodzene do nej maliar zakomponoval príchod Judáša so sprievodom v pozadí. No na druhej strane tiež dovoľuje primerane akcentovať významom naplnené motívy (kalich na vrchole skalného masívu).
Dušan Buran ● Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500 (Slovenská národná galéria, 2017)
datovanie: | |
miery: |
výška 105 cm, šírka 75,5 cm výška 134 cm, šírka 104 cm (s novým rámom z konca 19. storočia) |
výtvarný druh: | maliarstvo |
žáner: |
náboženský motív |
v kolekciách: | |
materiál: |
drevo |
technika: |
tempera na drevenej tabuli brokátovanie zlátenie |
inštitúcia: | Východoslovenské múzeum, Košice |
geografická oblasť: | Košice |