Krucifix z bočného Oltára ukrižovania v Okoličnom

pravdepodobne Malopoľská dielňa

Reprezentačný bočný oltár umiestnený v južnej lodi okoličnianskeho chrámu patrí medzi dôležité doklady historizmu 18. storočia. V čase barokizácie kostola, z ktorej pochádza aj hlavný oltár (1747), sa pristúpilo k integrácii jedného staršieho – ešte gotického – krucifixu do celku novej oltárnej architektúry vytvorenej špeciálne na tento účel. Baldachýnová architektúra v prísne bielo-zlatej farebnej kombinácii je koncipovaná na teatrálnom efekte „odhaľovania“ oltárnej skrine. Dvaja anjeli hore odkrývajú drapériu nad  amenami kríža a prezentujú divákovi krucifix. Ten jediný sa svojím tmavším inkarnátom vymyká farebnosti oltára. Barokové postavy Bolestnej Panny Márie a sv. Jána Evanjelistu, obe v bielych plášťoch so zlatými lemami a svätožiarami, sa však presvedčivo  vracajú k tomuto Ukrižovanému. Liber conventus Okolicznensis v zápise k roku 1764 dokonca uvádza tiež meno donátora Oltára sv. Kríža – Ladislava Okoličianskeho. Podľa rovnakého zdroja ho zakrátko museli renovovať, lebo 1799 bol pozlátený a pokrytý „alabastrom“ (Žažová 2015, 112-113).

Dušan Buran ● Majster z Okoličného a gotické umenie Spiša okolo roku 1500 (Slovenská národná galéria, 2017)

datovanie:
miery: výška 243 cm (výška 223 cm od hlavy po päty) , šírka 220 cm (rozpätie rúk)
výtvarný druh: sochárstvo
žáner: náboženský motív
v kolekciách:
materiál: drevo, lipa
technika: mladšia polychrómia
zlátenie
inštitúcia: Rímskokatolícky kostol sv. Petra z Alkantary, Liptovský Mikuláš - Okoličné

vyhľadávať podľa farieb diela