Hunting Still Life in a Landscape

Adriaen de Gryef

date:
measurements: výška 24.3 cm, šírka 36.0 cm
work type: painting
object type: easel painting
genre: poľovnícky motív
material: wood
technique: oil
inscription:
institution: Slovenská národná galéria, SNG
curator: Zuzana Ludiková
inventory number: O 2522
tags: pec zviera človek poľovník
in collections:
licence: Creative Commons License public domain
order reproduction download

Adriaen de Gryeff patrí do skupiny flámskych maliarov 17. storočia okolo Jana Fyta a Davida de Conincka. Nadviazal na nich výberom tém, kompozičnými schémami i farebnosťou. K jeho vlastným prínosom patrí zátišie situované vo voľnej prírode alebo pred domom, často doplnené o postavu poľovníka, respektíve vidiečana so psami.

Bratislavský obraz je typickým príkladom jeho tvorby uprednostňujúcej obrazy drobnejších rozmerov založené na diagonálnej kompozícii a harmonických farebných tónoch. Spojil v ňom tri maliarske druhy, ktoré sa v nizozemskom umení maľovali často samostatne — zátišie, krajinu a žánrový výjav (poľovačku).

Ulovené zvieratá (zajac, jarabica, sojka, sluka, červený hýľ a drobné vodné vtáctvo), lovecké náradie (puška, siete) a napokon dvaja psi vytvárajú v ľavej časti kompaktnú pyramidálnu skladbu. Hoci kompozícia pôsobí ako výsledok bezprostredného, náhodného ukladania jednotlivých elementov, pri bližšom pohľade si uvedomíme, že vták visiaci zo stromu vytvára vrchol jednej diagonály a puška pod ním líniu druhej, takže autor vychádzal z premyslenej geometrickej koncepcie.

Evidentne sa usiloval, aby lovecké zátišie pôsobilo ako uzavretý celok a zároveň aby vynikli všetky prvky výjavu. Podobne, na systéme diagonál budoval aj priehľd do krajiny, pričom použil kulisové radenie farebne odlíšených priestorových plánov a dominantnú skupinu zvierat doplnil v pravej časti obrazu drobnou, kresbovo bližšie nediferencovanou figurálnou stafážou. Nedostatky však maliar kompenzuje bravúrnym farebným stvárnením celého obrazu.

V nizozemskom umení 17. storočia sa často maľovali jednotlivé fázy poľovačky, napríklad príprava, výjazd, sám lov, návrat z neho a pod. V našom prípade, hoci obraz nesie názov Poľovnícke zátišie, výjav zachytáva iba jednu časť lovu, a síce odpočinok. Téma je však marginalizovaná, keďže veľkú odpočívajúcu poľovnícku družinu nahradil doplnkový figurálny motív vysunutý takmer na okraj obrazu. 
 

Ivan Rusina ● RUSINA, Ivan. Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku = Masterpieces of Netherlandish Art in Slovakia. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2006.