Tak to bolo – tak to je!

Andrej Kováčik

datovanie:
miery: výška 29,7 cm, šírka19,62 cm
výtvarný druh: úžitkové umenie
žáner: figurálno-znaková kompozícia
technika: ofsetová tlač
značenie:
inštitúcia: Slovenské národné múzeum - Múzeum v Bratislave
tagy: propaganda holokaust
v kolekciách:

 

Rozhodne najtemnejšou stránkou obdobia slovenského štátu je holokaust: očiernenie, odľudštenie, zvecnenie, okradnutie, odsun a následne likvidácia desať tisícov obyvateľov židovského pôvodu zo Slovenska. Antisemitizmus, odjakživa prítomný v slovenskej kultúre, získal za slovenského štátu oficiálne posvätenie, bol súčasťou kultúrnej i ekonomickej politiky štátu, jedným z dominantných motívov jej propagandy. Protižidovská propaganda pritom prúdila do povedomia („do hláv“) Slovákov všetkými disponibilnými kanálmi. Prostredníctvom dennej i „oddychovej“ tlače, rozhlasového i filmového vysielania, formou štvavých plagátov vylepovaných na plagátovacích plochách, v krčmách či v dedinských výveskách. Dokonca i potraviny (múka, cukor) bývali príležitostne oblepované nálepkami s protižidovskými motívmi a v kinách bežali, na spôsob predfilmových reklám.

Jedna takáto kino-reklama sa zachovala v Múzeu obchodu. Je to vlastne „diapozitívový“ variant propagandistickéo plagátu na vysťahovaleckú tému „Tak to bolo – tak to je!“. V účelovej konfrontácii tu vidíme dva druhy vysťahovalectva: v hornom pláne Žida-vykorisťovateľa, vyháňajúceho chudobných Slovákov za prácou do Ameriky, v spodnej časti krojovaného Slováka, ktorý (akoby na revanš) „naviguje“ Židov do pracovných táborov.

Petra Hanáková ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)