Iluzívna architektúra

Jean-Joseph Chamant

        Lept predstavuje jedinečné dielo Jeana-Josepha Chamanta, cisárskeho dvorného maliara a dekoratéra, tvorcu freskovej výzdoby pútnického kostola v Šaštíne. Vzniklo však ešte počas jeho pôsobenia vo Florencii a patrí k výjavom iluzívnej a fantastickej architektúry, ktorá predstavovala osobitný žáner v tvorbe divadelných dekoratérov, kam sa zaradil aj tento Lotrinčan. Najprv študoval maliarstvo v Nancy, ale od roku 1724 pôsobil v okruhu Francesca Galli Bibienu v Bologni, čo sa odrazilo na jeho ďalšom smerovaní. Ako nasledovník bolonských kvadraturistov patril k posledným predstaviteľom neskorobarokového iluzionizmu, a v tomto duchu sa nesie predovšetkým jeho divadelná tvorba a navrhovanie rôznych dekorácií a príležitostných architektúr. Už samotná povaha týchto diel ich predurčila na to, že sa z nich takmer nič nezachovalo, no podobný osud stihol aj väčšinu jeho realizácií ako freskanta (predovšetkým v Rimini, čiastočne vo Florencii). V podstate najvýznamnejším maliarskym dielom je preto jeho monumentálna fresková výzdoba s prvkami iluzívnej architektúry šaštínskej baziliky z rokov 1756 – 1757. V Toskánsku však požíval veľké uznanie ako „maestro di prospettiva“ a potvrdzuje to aj uvádzané dielo. Predstavuje príchod grófa Emmanuela de Richecourt do Florencie a pri tejto príležitosti „Joseph Chamant, divadelný architekt a maliar jeho kráľovskej výsosti scénu navrhol, nakreslil a aj vyryl, 1743“. A hoci bol príchod grófa de Richecourt do Florencie reálny, ide o inscenovanie vyvierajúce z fantázie, ktoré bolo v tom čase vo Florencii také obľúbené.
 

datovanie:
miery: výška 46.7 cm, šírka 62.5 cm (obraz)
výtvarný druh: grafika
v kolekciách:
materiál: papier
technika: lept
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: G 13389
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela