Prvá zo série Architúr - prechádzok za architektúrou v apríli 2017 so sprievodcami Reou Dilhoffovou a Martinom Zaičkom, previedla témou mestskej kultúry nakupovania. Centrum mesta sa po stáročia profiluje ako centrum obchodnej a spoločenskej výmeny. Tá zanecháva za sebou v čase hmotné pozostatky v podobe budov a námestí, ale aj nerealizované koncepty plánovanej výstavby. Samostatnou kapitolou je téma obchodného domu, ktorý ako ho poznáme dnes, sa objavil len v nedávnej minulosti avšak ihneď sa stal stredobodom mestského života.
Prezentovaný archívny výber ukazuje dva pohľady na tému obchodného domu a nakupovania. Jednou je architektúra a druhou život v nej. Skice, perspektívy a fotografie modelov zachytávajú ideálnu dobovú predstavu o usporiadaní mesta pre potreby spoločenského a nákupného centra. Architekt Ivan Matušík, riaditeľ Štátneho projektového ústavu obchodu (ŠPÚO), je autorom obchodného domu Prior s hotelom na Kamennom námestí, obchodného domu Slimák, ale aj nerealizovaného projektu prestavby Obchodnej ulice z roku 1969. Architekt Vladimír Dedeček prispel do výberu návrhmi na lineárne obchodné centrum v Devínskej novej vsi a dostavbou obchodného domu Dunaj na Námestí SNP.
Moderná predstava nakupovania však zväčša ostala snom architektov a mestských plánovačov a bežný život sa naďalej odohrával na pôvodnej Obchodnej ulici, ktorá si aj napriek modernej dobe zachovávala ráz predmestskej ulice. Fotografie Pavla Poljaka a Juraja Bartoša odkrývajú tento špecifický kolorit a kontrast medzi moderným a reálnym životom. Súčasnosť pomenúva fotografia Martina Kollára z roku 2001, komicky narážajúc na fenomén predmestskej nákupnej kultúry.