Některé prvky na této stránce nejsou přeloženy do češtiny. ¯\_(ツ)_/¯
17. února 2023
Kolekce obsahuje 69 děl
3 minuty
„Človek hrdý na svoje bohatstvo, nemal by byť chválený, kým sa nevie, ako ho využíva.“ – Sokrates

Peniaze a platidlá nás v rôznych podobách obklopujú už tisícročia – mušle kauri, perie, kakaové bôby, mince, kúsky papiera s potlačou, digitálny kód v krypto peňaženke... Peniaze hýbu svetom, spájajú aj rozdeľujú ľudí. Nevieme kto včera držal bankovku, ktorou dnes platíme pri pokladni.

Kolekcia sleduje fenomén financií v umení, sleduje stereotypy pri zobrazovaní bohatstva či chudoby a ich vzájomných vzťahov. Výtvarné dielo nám naznačuje hodnotové nastavenie a životnú situáciu autora či autorky, ale niekedy aj objednávateľa, ktorý ovplyvnil zobrazený obsah a jeho ideologické vyznenie.

Bohatý donátor zväčša asociuje majetok a úspechy s charakterovými prednosťami. Zobrazenie chudoby v sociálne orientovanom umení naopak apeluje na spoločenskú zmenu a zmiernenie majetkových rozdielov. Glorifikáciu skromného a nemajetného života nachádzame v kresťanskom učení pretaveného najmä do umenia stredoveku.

Iľja Jozef Marko – Po výplate, 1936 – 1937, Archív výtvarného umenia SNG
 
„Ľahšie prejde ťava uchom ihly, ako bohatý vojde do Božieho kráľovstva." – Evanjelium podľa Marka 10:25

Nedôvera k bohatstvu patrí medzi časté motívy politickej propagandy. Antisemitské plagáty a slogany pred a počas druhej svetovej vojny napríklad obviňovali Židov z kradnutia a úžery, na ktoré malo doplácať chudobné obyvateľstvo. Politická satira vznikajúca počas komunistického režimu často využívala stereotyp obézneho podnikateľa v klobúku, niekedy s prasačími črtami.

Neznámy autor – Propagandistická nálepka, 1941, Politický archív Zahraničného úradu v Berlíne

 

Národné legendy mnohých krajín, vrátane Slovenska, prezentujú chudobných statočných hrdinov, a bohatých, ktorých majetok treba zhabať a následne rozdávať. Poklad obklopuje hmla tajomna alebo ho stráži bájna príšera. Hlavnej postave príbehu zväčša nezáleží na bohatstve pre vlastné potreby, to je skôr odmenou a nástrojom pre dosiahnutie vyššieho šľachetného cieľa – spravodlivej vlády, odvďačenie sa rodine a podobne.

Július Jakoby – Bohatí a chudobní, 1963, Východoslovenská galéria

 

Medzi dielami nájdeme návrhy mincí a bankoviek, motívy s dlžníkmi, zbojníkmi či bankármi, kontrasty prepychu a chudoby v serióznej aj parodickej podobe. Ukazujú, že solidarita, vykorisťovanie a hmotná núdza patria medzi rovnako „šťavnaté“ umelecké námety ako krása, láska či sloboda.

Nové kolekce, články a tipy na výtvarná díla 2x měsíčně
Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.
Nové kolekce, články a tipy na výtvarná díla 2x měsíčně
Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů.