Dvaja amoreti zápasia o palmu víťazstva

Maďarský maliar

Neveľká olejomaľba na plátne je evidovaná v zbierke galérie ako alegorická scéna s amoretami. Ikonografia označuje antického boha lásky gréckym pomenovaním Erós alebo latinským termínom Amor. Často sa používa tiež výraz Cupido. Z pomenovania božstva sa význam preniesol na personifikáciu lásky. Na obrazoch sa vyskytuje samostatne ako jeden z dôležitých nositeľov deja alebo významu, neraz, zvlášť v baroku, býva sprevádzaný nespočetnými nahými detskými postavičkami s krídelkami. Tie sa analogicky nazývajú eroti alebo amoretti. Často bývajú asistenčnými figúrami alebo bez špefického obsahového významu slúžia čisto ako dekoratívny prvok. V takých prípadoch sa uprednostňuje výraz putto (resp. jeho plurálová forma putti), ktorý pochádza z taliančiny a možno ho preložiť ako „decuľko“. Označuje malé detské postavičky, nahé alebo zahalené rúškom, s krídelkami alebo bez nich. Na druhej strane, okrídlené postavy, či už detské, mladícke alebo dospelé, niekedy so svätožiarou, ktoré však jednoznačne súvisia s kresťanskou, resp. biblickou ikonografiou, sú anjeli.

datovanie:
miery: výška 33.8 cm, šírka 44.5 cm
výtvarný druh: maliarstvo › obraz závesný
žáner: figurálna kompozícia
v kolekciách:
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Galéria umenia Ernesta Zmetáka, GNZ
inventárne číslo: M 113
licencia: Creative Commons License voľné dielo

vyhľadávať podľa farieb diela