Margita Czóbelová ako dievčatko

Ferdinand Katona

datovanie:
miery: výška 124.0 cm, šírka 45.8 cm
výtvarný druh: maliarstvoobraz závesný
typ objektu: závesný obraz
žáner: portrét
materiál: plátno
technika: olej
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
kurátor: Katarína Beňová
inventárne číslo: O 4926
tagy: dievča šaty pohľad oči
v kolekciách:
licencia: Creative Commons License voľné dielo
objednať reprodukciu stiahnuť

Chudobného židovského mladíka, pôvodným menom Nathan Kleinberger, z ktorého sa stal maliar Ferdinand (Nándor) Katona (1864–1932), si Ladislav Mednyánszky zobral pod svoje krídla. Ako 15-ročného ho stretol pravdepodobne v Kežmarku a učil ho maľbe. Rozpoznal jeho talent a zabezpečil mu výtvarné štúdiá, pričom napríklad podporil jeho cestu do Paríža, financoval začiatok jeho výtvarnej kariéry, pomáhal mu s prenájmom ateliéru vo Viedni.

Katona počas svojho pobytu v Strážkach, kde sa o neho starala maliarova sestra Miri, vyhotovil portréty jej dcér Marianny a Margity. Ich vzťah bol veľmi rozporuplný, keďže Katona až príliš napodobňoval tvorbu svojho učiteľa a zároveň Mednyánszky bol pravdepodobne náročným mentorom.

V neskoršom období Katonovej tvorby sa u neho prejavila paranoja, ktorá bola známa budapeštianskemu umeleckému prostrediu. Mal patologickú fixnú ideu, že Mednyánszky „kopíruje“ jeho diela a celý svet sa proti nemu spojil, samozrejme na Mednyánszkeho popud. Katona nezvládol vlastný pocit menejcennosti, ktorý ho pravdepodobne rozvinutím psychickej choroby ovplyvnil až do takej miery, že si vyhotovoval zo svojich diel niekoľko kópií, aby mu aspoň niečo ostalo.

Katarína Beňová ● “Sedem vecí o…” Ladislav Mednyánszky a jeho denníky (medium.com)