Úryvok z textu v diele:
...Tak sa z Nemecka po celej Európe rozširovali myšlienky nového, zdravého poriadku medzi národmi. Vtedy sa Židia a plutokrati zhrozili, vidiac ohrozené svoje zisky, ktoré mali zo zneužívania nezamestnaných. Boľševizmus potrebuje hladujúcich robotníkov ako nositeľov svojej svetovej revolúcie. Preto boľševizmus videl v Hitlerovom novom poriadku vážne ohrozenie svojich diabolských plánov a preto sa spojil s plutokratmi, aby tento v Európe sa tvoriaci poriadok zničil. No, Adolf Hitler si stal na čelo brániacej sa Európy a od našich domov, od našej vlasti odvrátil všetky hrôzy a útrapy vojny. Tak ako zvíťazil nad bolševizmom a plutokraciou, tak zvíťazí aj v tejto vojne a bude nás sprevádzať na ceste do šťastňejšej budúcnosti. Želáme mu hojne zdravia a prosíme Všemohúcneho, aby ho požehnal a s ním aby požehnal i jeho európskych spojencov...
Slovenský štát mal na realizáciu propagandistických cieľov k dispozícii špecializovaný orgán – Úrad propagandy. Slovami jeho šéfa Tida J. Gašpara: „Bolo treba mixovať veci, ktoré svetu hovorili o nás a bolo treba vkusne garnírovať a servírovať veci, ktoré o svete hovorili nám.“ Úlohou propagandy (a Úradu propagandy) bolo jasne zadefinovať plusové a mínusové hodnoty spoločnosti, jej priateľov a nepriateľov, veci dobré a zlé, škodné i neškodné. Propaganda prostredníctvom svojich – otvorených či skrytých – kampaní inkriminovala „škodcov národa“ („kto nejde s nami“ – koho záujmy sú iné, ako naše – „ide proti nám“) a naopak nekriticky oslavovala „trvalé svetlá“, ikony národnej pospolitosti.
Katarína Bajcurová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
datovanie: | |
miery: |
výška 21 cm, šírka 28,42 cm |
výtvarný druh: | tlačovina |
žáner: |
figurálno-znaková kompozícia vojnový motív |
v kolekciách: | |
technika: |
tlač |
inštitúcia: | Slovenské národné múzeum - Historické múzeum, Bratislava |