Fotografie, ktoré sa nám vzácne zachovali z obdobia SNP, realizovali zväčša anonymní a neprofesionálni fotografi, neraz účastníci bojov v horách.
Fotografie, ktoré sa doposiaľ zachovali, možno na základe obsahu rozdeliť do troch základných okruhov. Po prvé sú to vojenské operácie, presuny a život partizánov v horách. Ďalším motívom sú represálie voči účastníkom povstania a voči partizánskym obciam, ktoré v dôsledku ich pomoci ľahli popolom. A napokon je to povstalecká krajina, ktorá je dokumentovaná po odznení bojov. Pohľad na krajinu je narušený jej zdevastovanými časťami, zvyškami munície a obeťami.
K traumatickým fotografiám patria najmä fotografie vypálených obcí Telgárt a Ostrý Grúň, ďalej podoby odkrývania masových hrobov pri Partizánskom či obrazy popravených partizánov a miestnych obyvateľov. Tieto fotografie nás zasahujú viac než iné, pretože sme spoluúčastní dívania sa na mimoriadne traumatické situácie. Tie stoja v absolútnom protiklade voči oficiálnym fotografiám slovenského štátu. Vo svojej obsahovej naliehavosti demaskujú na oko „bezproblémový a idylický“ život v slovenskom štáte. Bez ich poznania by bol archív STK len fragmentom obrazovej správy o slovenskej krajine a posolstvo o dôsledkoch politiky slovenského štátu by zostalo nevypovedané.
Bohunka Koklesová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
datovanie: | |
miery: |
výška 28 cm, šírka 21 cm |
výtvarný druh: | fotografia |
žáner: |
figurálna kompozícia vojnový motív |
v kolekciách: | |
technika: |
čiernobiela fotografia |
inštitúcia: | Vojenský historický ústav (VHÚ) - Vojenský historický archív, Bratislava |