Prvá séria metodických listov sa zameriava na aplikáciu prierezových tém na vyučovacích hodinách, predovšetkým vo vzdelávacích oblastiach umenie a kultúra alebo človek a spoločnosť. Práca so zdigitalizovanými zbierkami z galérií celého Slovenska sústredenými na webumenia.sk umožňuje aj následné intenzívnejšie prepojenie s regionálnymi inštitúciami, ku ktorých návšteve niekoľko aktivít nabáda. Námety metodických listov sú tak určené pre školy na celom území Slovenska a môžu slúžiť aj ako motivácia pred alebo doplnková aktivita po návšteve regionálnych galérií.
Ďalšie metodické listy okrem prierezových tém reagujú aj na absenciu metodík a námetov k niektorým témam, predovšetkým v súvislostiach výtvarného umenia, ako napríklad k témam týkajúcich sa moderného a súčasného umenia či umenia slovenského. Metodické listy obsahujú viacero námetov na aktivity, ktoré sa dajú využívať jednotlivo, alebo sa z nich môže vyskladať jedna či viac vyučovacích hodín, prípadne postaviť základ projektového vyučovania. Aktivity využívajú rôzne vzdelávacie metódy ako sú námety na diskusiu, vyhľadávanie a analýza informácií (aj tých vizuálnych), praktické cvičenia a mnohé ďalšie.
Krajina okolo nás
Metodický list [pdf] určený pre prvý stupeň základných škôl rozvíja prierezové témy regionálna výchova a tradičná lokálna kultúra či environmentálna výchova. Prostredníctvom umenia a aktivít podnecuje záujem žiakov a žiačok o svoje okolie a vedie k spoznávaniu prírodných, kultúrnych a spoločenských hodnôt svojho regiónu. Umenie figuruje ako dôležitý prvok pri spoznávaní aj formovaní krajiny a pohľadu na ňu. Aktivity sú aplikovateľné na hodinách vlastivedy, prvouky, prírodovedy, výtvarnej výchovy či slovenského jazyka a literatúry.
Priemyselná revolúcia
Metodický list pre druhý stupeň základných škôl sa snaží nadviazať na tému preberanú najmä na dejepise a prepojiť ju s oblasťou umenia. Poukazuje na zmeny, ktoré priniesla priemyselná revolúcia na naše územie vo viacerých aspektoch. Navrhované aktivity posilňujú medzipredmetové prepojenie s predmetmi dejepis, fyzika, technika a prierezovou témou regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra. Aktivity rozvíjajú u žiakov a žiačok kritické myslenie.
Portrét
Metodický list pre druhý stupeň základných škôl otvára tému portrétu vo výtvarnom umení cez rôzne pohľady a prístupy: historický, spoločenský, prírodovedný či psychologický. Navrhované aktivity podporujú prácu so zdrojmi a nadobudnutými informáciami, pracujú s analýzou obrazového i textového materiálu, prehlbujú citlivé uvažovanie o druhých ľuďoch aj nás samých. Sú zamerané tiež na prierezové témy osobnostný a sociálny rozvoj a mediálna výchova. Metodický list prepája témy z výtvarného umenia s biológiou, dejepisom, informatikou a slovenským jazykom a literatúrou.
Lokálne a globálne
Metodický list [pdf] sa zameriava na prierezové témy regionálna výchova a tradičná lokálna kultúra či environmentálna výchova. Určený je pre druhý stupeň základných škôl. Podnecuje žiakov a žiačky na základe osobných skúseností a zážitkov k vnímaniu prejavov globalizácie a zamysleniu sa nad jej výhodami a nevýhodami. Snaží sa prispieť k rozvoju vizuálnej gramotnosti prostredníctvom analýzy vizuálnych symbolov a umeleckých diel, predstaviť galériu ako dôležitú inštitúciu pri ochrane lokálnych hodnôt a zároveň prinášaní širších tendencií do regiónu. Okrem výtvarnej výchovy sa dá aplikovať na hodinách občianskej náuky, slovenského či cudzieho jazyka, informatiky alebo geografie.
Avantgarda
Metodický list [pdf] určený pre 8. a 9. ročník základných škôl a pre stredné školy sa zameriava na priblíženie kontextu domácej umeleckej tvorby prvej polovice 20. storočia. Zoznamuje žiakov a žiačky s vývojom umenia v danom období v kontexte doby aj v kontexte zahraničných tendencií. Prispieva k budovaniu pozitívneho vzťahu k umeniu a rozvíjaniu vizuálnej gramotnosti a kritického myslenia. Umelecky zamerané vyučovacie predmety prepája s dejepisom, literatúrou, biológiou či fyzikou.
Multikultúra
Cieľom metodického listu [pdf] určeného pre stredné školy s využitím prierezovej témy multikultúrna výchova je podnietiť uvažovanie žiakov a žiačok nad vlastnou kultúrnou identitou vo vzťahu ku globálnej a lokálnej kultúre. Ponúka krátke metodické námety s cieľom odhaľovania stereotypov a predsudkov v myslení o kultúre, kultúrnych postojoch, prehlbuje aktívne počúvanie v diskusiách a posilňuje medzikultúrnu toleranciu. Aktivity možno využiť na hodinách dejín výtvarnej kultúry, estetiky, umenia a kultúry, slovenského jazyka a literatúry, dejepisu a občianskej náuky.
Vyhodnotenie práce
Zaujíma nás váš názor! Ak ste použili metodické listy počas výučby, dajte nám prosím vedieť, ako sa vám s nimi pracovalo. Vyplnením online dotazníka nám pomôžete zlepšiť našu budúcu prácu. Ďakujeme.
Ďalšie metodické a pracovné listy nájdete v článku Vzdelávanie v galérii: Sloboda zážitku a na webstránkach k projektom Sen x Skutočnosť: Udalosti slovenského štátu a Čas-opis 1989.