Ženičky a ujček odetí v krojoch stoja niekde na poli za dedinou učupenou pod majestátnymi slovenskými končiarmi a prizerajú sa štartu kozmického korábu (zlepenca z rôznych raketových modulov), vedľa ktorého je spokojne zaparkované žlté Lamborghini. Tento bizarný výjav zachytáva pyrografia Evakuácia slovenských elít, a ako názov napovedá, v spomínanom vesmírnom plavidle sa nachádza zaiste výkvet národa. Čo je však dôvodom evakuácie? A kto vlastne sú tieto elity? Podľa luxusného športového auta by sa dalo usudzovať, že „vyvolení“ sú tí bohatí, a obyčajnému pospolitému ľudu neostalo nič iné, len ostať doma a naďalej znášať jarmo osudu. Alebo je to všetko úplne inak?
Absurdita a ambivalentnosť tohto diela sú príznačnými znakmi pre celú tvorbu Jarmily Mitríkovej a Dávida Demjanoviča. Nacionalizmus, slovenskosť, folklór, mýty a legendy, rituály, náboženstvo, pohanstvo, poverčivosť, Morena, procesie, fašiangy, spartakiády, dožinky, traktory, kombajny, vlajky, symboly, nacisti, komunisti, pionieri, partizáni, šamani, turoni, tradície, popkultúra, subkultúra, komiksová estetika, DIY, mystifikácia, slovenský vesmírny program, ikonické architektúry, kreatúry, diktatúry, karikatúry, recyklácia, humor a irónia – to sú ingrediencie výdatných, osviežujúcich a nefalšovane slovensky postmoderných „smoothies“, ktoré nám konzumentom táto umelecká dvojica namiešava. Podobne, ako sa v našej kolektívnej i individuálnej pamäti všetko miesi, až niekedy nie je jasné, čo je/bola skutočnosť a čo skôr výplod našej fantázie, resp. zabúdania.
Početné vrstvy vizuálnych a kultúrnych odkazov sa odlupujú postupne, čím sa divácky zážitok z diel ešte predlžuje. Obsah tu však veľmi úzko súvisí s formou. Autorská dvojica používa pyrografiu, tradičnú techniku vypaľovania pájkovačkou do dreva (alebo kože), ktorá bola obľúbená u domácich „kutilov“ v Československu a dodnes sa používa na výrobu suvenírov a iných ľudových výrobkov. Tieto „kresby“ ohňom sú kolorované lazúrami na drevo a tieňované teplovzdušnou pištoľou, čo im dodáva ešte folklórnejší nádych a odkazuje – podobne ako použitie preglejky (lacného a dostupného materiálu), na amatérsku tvorivosť, v ktorej sa snúbi remeselná zručnosť s dekoratívnosťou hraničiacou s gýčom. Mitríková a Demjanovič však nezotrvávajú len v polohe jedného média, ale svoje pyrografie rozširujú o performancie, videá a objekty.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.