date: | |
measurements: |
výška 76.5 cm, šírka 57.5 cm, hĺbka 64.0 cm |
work type: | object sculpture |
material: | bronze |
technique: | casting |
inscription: | neznačené |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventory number: | P 2684 |
tags: | vajce dutina bronz zrodenie |
in collections: |
Vo viacerých prácach sa Eva Kmentová vracia k motívom stĺpu a vajca, obsahujúcim základné genderové napätie ženského a mužského princípu – oblý motív vajca ako symbol plodnosti a stĺp ako mužský prvok.
Od polovice šesťdesiatych rokov (Plod, 1964) vytvorila takmer 20 sochárskych diel (reliéfy, monumentálne práce) s motívom vajca – elementárnym tvarom, ktorý symbolizuje počiatok, jednotu, totalitu, zárodočný život, zrodenie, obnovu, krehkosť, materstvo, plodnosť, dokonalosť, univerzum.
Podľa textu Františka Šmejkala autorka sa k tomuto symbolu vracala bez vedomia bližších významov v dejinách a kultúre, ale vajce ako archetypálny tvar uplatnila vo viacerých dielach ako symbol zrodenia z chaosu (Plod, 1964). Voľné asociácie nájdeme i vo viacerých stélach ako počiatok, zárodok života (Semeno, 1966; Zrod, 1966), odkazujúcich na pravidelné a nemenné sebaobnovujúce sa cykly prírody, ku ktorým sa mnohé ženské autorky vracajú nielen v sochárstve, ale predovšetkým v privátnej akcii alebo happeningoch.
Mýtické, rituálne prvky vychádzajúce z prírodných zákonitostí, typické pre ženské autorky v sedemdesiatych rokoch, tak nachádzame v sochárstve ako v tradičnom médiu. V niektorých dielach sa snažila Kmentová prepojiť predstavu hlavy s vajcom (Svaté hlavy / Sväté hlavy, 1967; Busta, 1967; Hlava, která chce spát / Hlava, ktorá chce spať, 1967).
K motívu vajca sa Kmentová vrátila legendárnym dielom Lidské vejce (Ľudské vajce, 1968) – negatívnym odliatkom jej vlastného do klbka schúleného tela vo vajci: „Je to výrazná metafora návratu do prenatálního stavu, do této navždy ztracené hlubiny bezpečnosti, po níž celý život podvědomě toužíme a do níž se, jak rozpoznal už Sigmund Freud, každou noc alespoň dočasně vracíme: ‚Stahujeme se... do stavu před světem, tedy do existence v matčině těle. Vytváříme si alespoň podobné poměry jako tehdy: teplo, tmu, nepřítomnost vzruchu. Někteří z nás se stočí do klubíčka a zaujmou k spánku podobné držení těla jako v matčině lůně. Tato nostalgická touha po návratu k našemu vlastnímu počátku, k životu před životem, je zároveň kosmickou nostalgií po původní jednotě, která byla na počátku, ještě než začal existovat život. Proto bývá návrat do intrauterinálního stavu tak často asociován s kosmickým vejcem.‘“
Vladimíra Büngerová ● katalóg k výstave Sochárky, SNG, 2015
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Eva Kmentová – The Human Egg, 20. storočie, 2. polovica, 1968, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.P_2684
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk