date: | |
measurements: |
výška 30 cm, šírka 21,53 cm |
work type: | kresba |
genre: | figurálno-znaková kompozícia karikatúra |
material: | papier |
technique: | tlač |
inscription: | V diele text - Posledný nepokrstený, Majetok múzea |
institution: | Univerzitná knižnica v Bratislave - UK BA |
tags: | karikatúra |
in collections: |
Hoci Nemecko určovalo Slovensku program vo všetkých oblastiach, mnohé veci sa diali i napriek jeho vôli – či už na báze prirodzeného chodu vecí (vývoj umenia a kultúry sa totiž nedá naoktrojovať), alebo na báze vzdoru. Vo svojej podstate malo totiž Slovensko, krajina s čerstvo „vyronenou“ národnou suverenitou, určovaná tradičným kresťanským rámcom a rurálnou mentalitou, vzhľadom na aktuálnu nemeckú kultúrnu referenciu značne vzdialený, v mnohých ohľadoch vyslovene protikladný „vnútorný“ program.
Kým sa bližšie sústredíme na vzťah propagandy a výtvarného umenia, resp. na obraz usmernenej prevádzky umenia, venujme pozornosť samotnej propagande, niektorým jej základným motívom – predovšetkým obrazu nepriateľa. Hoci obrazy (skôr fikcie) svojich nepriateľov slovenský štát v zásade preberal od nacistického Nemecka, nešlo o pasívny, ale celkom príčinlivý transfer, na ktorom participovali domáci propagandisti a domáci výtvarníci. Propagandistické plagáty a brožúry, karikatúry v humoristickom časopise Kocúr či v Ľudových novinách – pri niektorých z nich nám dnes doslova beží mráz po chrbte – boli väčšinou home made. Rovnako ako boli (a sú) „naše“ aj ich indoktrinačné dôsledky.
Mentálne škody, ktoré ľudácka propaganda narobila v hlavách „starých Slovákov“, sú dodnes hmatateľné, preto je tak dôležité znovu a znovu pripomínať túto obraznosť. Najvýraznejším a najfrekventovanejším obrazom nepriateľa, ktorý v tom období prestupuje celý propagandistický ikonografický komplex a je akýmsi jeho svorníkom je tzv. večný Žid. Paranoidná predstava o židovskom spiknutí a jeho plánoch ovládnuť svet, akási abstrakcia omnipotentného svetového židovstva je konceptom v skutočnosti starším ako Hitler. Ten si ho v podstate privlastnil a použil ako alibi k vlastným imperiálnym ambíciám. Na princípe „zlodej kričí chyťte zlodeja“, pod dymovou clonou „civilizačného“ boja proti židoboľševizmu a židokapitalizmu v podstate (aj na báze propagandy!) ovládol takmer celú Európu, podsúvajúc svoj koncept židovskej hrozby jej obyvateľom. A tí jej uverili...
Petra Hanáková ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Neznámy autor – Protižidovské karikatúry z humoristického časopisu Kocúr - Posledný nepokrstený, 1942, Univerzitná knižnica v Bratislave - UK BA, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:TMP.203
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk