Annamária Mikulik (1984) je produktová dizajnérka aktívne pôsobiaca na medzinárodnej scéne súčasného dizajnu. Je držiteľkou významných ocenení za produktový dizajn, medzi inými aj Bronze A' Design Award. Pre jej tvorbu je charakteristická kombinácia rozličných materiálov a práca s fyzikálnymi javmi. Absolvovala štúdium tvorby hračiek a konceptuálneho dizajnu a jej kreatívne návrhy často vychádzajú z týchto koreňov. Venuje sa rozvíjaniu vzácnej techniky smaltovania/emailovania, ktorú uplatňuje na svojich produktoch. Vytvára minimalistické šperky, ktoré prezentuje pod značkou NATIF.

Presah, úžitková podstata diela, koncept – to všetko sú roviny, ktoré dokáže autor v diele súčasne rozvíjať. Ako produktovú dizajnérku ma zaujali diela, ktoré sú mi blízke presahom konceptu, minimalizmom, vtipom, tvaroslovím. Páči sa mi lavírovanie medzi úžitkovosťou diela a jeho antiúžitkovosťou. Jednoduchosť tvarov a nečakane rozvinutá bonusová funkcia. Skrytý podtext, s ktorým sa autori pohrávajú.

Koncept dizajnu – jeho abstraktná idea, dáva dizajnérovi množstvo možností, ktoré využiť, aby čo najlepšie vyjadril myšlienku. Konceptuálny dizajn vzniká prienikom niekoľkých rovín. Príprava zahŕňa výskum, analýzu a dôkladné pochopenie témy. Skôr ako autor pristúpi k finálnemu návrhu, predchádzajú mu viaceré riešenia. Neexistuje na to jednoznačný spôsob alebo šablóna. Vždy je výsledok natoľko ovplyvnený autorovým rozhľadom a jedinečným procesom myslenia, že je priam nemožné, aby nebol originálny.

Dokonalý dizajn je zbavený všetkých nepotrebností. Všetky dobré koncepty sú jednoduché, jedinečné a jasné. To, čo robí koncept úspešným, je najmä efektívna implementácia princípov do finálneho návrhu.

Aleš Votava. 26 Best Curved Mcttvess Needles No 3 (šperk), 1991. Slovenská národná galéria. 

Aleš Votava: 26 Best Curved Mcttvess Needles No 3 (šperk), 1991. Slovenská národná galéria

 

Za mimoriadne inšpiratívne považujem diela Aleša Votavu, ktorý svojou invenciou a jedinečným prístupom k tvorbe obohatil slovenskú umeleckú scénu. Meno Aleša Votavu je známe najmä v divadelnej scénografii. Navrhoval scény a kostýmy pre profesionálne divadlá na Slovensku, v Čechách, Maďarsku a v Taliansku. Získal za ne mimoriadne významné ocenenia. Svojimi realizáciami priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom.

Jeho nápady, čistota a priamočiarosť návrhov dodnes pôsobia súčasne, priam nadčasovo. Votava však nepôsobil len ako scénograf, uplatnil sa vo viacerých umeleckých odboroch.

Aleš Votava. Ako išla Pettigová do sveta (šperk), 1991. Slovenská národná galéria.

Aleš Votava. Ako išla Pettigová do sveta (šperk), 1991. Slovenská národná galéria

 

Ďalšia výrazná dizajnérska osobnosť, ktorá ma zaujala, je Karol Hološko. Výraznú stopu zanechal nielen v sklárňach v Lednických Rovniach, ale v slovenskom dizajne vôbec. Na dielach, ktoré som vybrala, oceňujem variabilitu, multifunkčnosť, no zároveň minimalizmus a eleganciu. Hološko vytvoril prvý prototyp dizajnérskeho pracoviska, kde sa neustále snažili o vylepšovanie produkcie použitím najnovších technologických vymožeností. Tradičnú dekoratívnosť rovnianskeho skla vymenili za jednoduché a funkčné tvary, ktoré sledovali súdobé trendy v sklárstve. Hološko dospel k jedinečným tvarom tenkostenných kalíškov s krásnou a elegantnou obrysovou líniou, zdôrazňujúcou najmä krehkosť skla.

Karol Hološko. Dóza sklenená miskovitá vysoká, 1962. Slovenská národná galéria.

Karol Hološko. Dóza sklenená miskovitá vysoká, 1962. Slovenská národná galéria

 

Po roku 1959, keď vynašli technológiu ťahanej nohy, sa estetický účinok a subtílnosť jeho nápojového skla dostali do popredia. V šesťdesiatych rokoch vytváral Hološko aj vázy, misy a misky z farebného skla, no postupne sa experimentovaním prepracoval k takmer opačnému prístupu a namiesto tenkých stopiek začal používať robustné tvary s nízkymi a hrubými stopkami. Ku koncu svojej tvorby sa však opäť vrátil k variantom tenkostenných riešení nápojových súprav. Okrem jednoduchého fúkaného skla príležitostne používal aj leptaný a rytý dekór s figurálnymi motívmi. Na výstave v Sklárskom múzeu v Corningu (USA) v roku 1959 získal mimoriadny Diploma de Honor, v roku 1972 si vyslúžil striebornú medailu na medzinárodnom veľtrhu Exempla v Mníchove, nehovoriac o jeho mnohých oceneniach na domácej pôde.

Annamária Mikulik. Modré z neba, 2002. (náhrdelník materiál; sklo, striebro, želatína) Archív autorky.

Annamária Mikulik. Modré z neba, 2002 (náhrdelník, materiál: sklo, striebro, želatína). Archív autorky

 

Neznámy autor. Dózy toaletné na kozmetiku, okolo 1835. Múzeum mesta Bratislavy.

Neznámy autor. Dózy toaletné na kozmetiku, okolo 1835. Múzeum mesta Bratislavy

 

Dózy od neznámeho autora ma prekvapili svojím nadčasovým dizajnom. Jemná farebnosť s dôrazom na ulahodenie oku cieľového užívateľa je len bonusom, podčiarkujúcim dokonalosť produktu. Hoci sú datované do začiatku 19. storočia, ich čisté tvary by nádherne ladili s mydlami "Perl" a "Purity", ktoré som vytvorila v rámci projektu Suvenir _ contemporary art & craft. Mydlá obsahujú aj pravé plátkové zlato a mydlovú hmotu ozvláštnenú vôňou bergamotu. Mydlo "Purity" zároveň vychádza aj zo staršej predlohy, ktorá ma inšpirovala aj k vytvoreniu ďalšieho suveníru. Zvukový a dynamický efekt sklenenej guličky vo vnútri mydla "Perl" motivuje najmenších k častejšiemu praktizovaniu základných hygienických návykov. Zábavný element vo vnútri mydla vzbudzuje u detí zvedavosť.

Annamária Mikulík. Mydlo perla. (Návrh pre Suvenír Spiš 2020)

Annamária Mikulík. Mydlo "Perl" (návrh pre Suvenir _ contemporary art & craft)

 

Annamária Mikulík. Mydlo purity. (Návrh pre Suvenír Spiš 2020)

Annamária Mikulík. Mydlo "Purity" (návrh pre Suvenir _ contemporary art & craft)

 

Annamária Mikulík. Mydlo purity. (Návrh pre Suvenír Spiš 2020)

Annamária Mikulík. Mydlo "Purity" (návrh pre Suvenir _ contemporary art & craft)

 

Kolekciu Ruby tvoria interiérové závesné objekty zo skla vyrábané tradičnou technikou fúkania. Sú inšpirované sýtou farebnosťou gotických malieb s použitím tých najvzácnejších pigmentov a tvaroslovím drahokamov, zobrazených na gotických oltároch príznačných pre Spiš. Na tabuľovej maľbe s názvom Sväté príbuzenstvo ma zaujalo najmä množstvo dobových módnych odevov výraznej farebnosti. Autor si dal obzvlášť záležať na vypracovaní detailov a vyznení drahých vzorovaných brokátov. Výrazné farby sa na obraze rytmicky opakujú, no zároveň majú aj svoju symbolickú funkciu. 

Majster z Hrabušíc. Sväté príbuzenstvo, 1500. Narodni muzej Slovenije, Ljubljana.

Majster z Hrabušíc. Sväté príbuzenstvo, 1500. Narodni muzej Slovenije, Ljubljana

 

Annamária Mikulík. Ruby, interiérová ozdoba. (Návrh pre Suvenír Spiš 2020)

Annamária Mikulík. Ruby, interiérová ozdoba (návrh pre Suvenir _ contemporary art & craft)

 

Emailérstvo (smaltovanie) bolo až do 19. storočia doménou zlatníkov, šperkárov a remeselníkov, ktorí ho využívali na výzdobu klenotníckych či liturgických artefaktov. V období priemyselnej revolúcie sa začalo čoraz viac uplatňovať na výrobkoch každodennej potreby. Úžitkové predmety vyrábané vo veľkých množstvách sa stávali dostupnejšími, zachovávajúc si ale aj naďalej svoju vysokú dekoratívnu hodnotu. Smalt je často označovaný za večný materiál. Tento prívlastok získal vďaka svojim výnimočným vlastnostiam – vysokej odolnosti voči kyselinám, poveternostným vplyvom, teplote, pričom je päťkrát tvrdší ako oceľ. Napríklad artefakty v hrobkách faraónov v Egypte boli nájdené bez poškodenia časom. Odolnosť voči teplu, stálosť a jednoduchá údržba sú dodnes ukazovateľmi kvality.

Dnes na Slovensku pôsobí len zopár autorov ovládajúcich a rozvíjajúcich túto náročnú starobylú a ťažko predvídateľnú techniku. Mojou víziou je tento inovátorský prístup uplatňovať v blízkej dobe okrem šperkov aj v podobe vytvárania smaltovaných úžitkových predmetov a hračiek.  

Annamária Mikulík. Súčasný smaltový šperk, 2020. Súkromný archív autorky.

Annamária Mikulík. Smaltový šperk, 2020. Súkromný archív autorky.

 

Annamária Mikulík. Smaltový šperk, 2020. Súkromný archív autorky.

Annamária Mikulík. Smaltový šperk, 2020. Súkromný archív autorky.

 


 

Titulný obrázok: Annamária Mikulík. Kolekcia Éternelle - manžetové gombíky a brošňa, 2020. Súkromný archív autorky

 

Použité zdroje:

 

Smalt – materiál oslavujúci večnosť, www.uluv.sk

Přírodu nahrazujeme falešnými iluzemi, říká designérka Annamaria Mikulik. Se svoji prací boduje v Evropě, www.czechdesign.cz

Rozhovor s Annamáriou Mikulík v relácii Čerstvé ovocie, rádio FM (1.9.2020)

Interview se slovenskou designerkou Annoumarii Mikulikovou tvořící pro značku Natif, leconcept.cz

Výstava Éternelle RTVS

Natif šperky inšpirované prírodou, www.madeincekoslovakia.sk

NATIF