date: | |
measurements: |
výška 123.5 cm, šírka 97.1 cm |
work type: | painting |
object type: | easel painting |
genre: | portrait |
material: | canvas |
technique: | oil |
inscription: | vpravo dole J.De Baen-1679 |
institution: | Slovenská národná galéria, SNG |
inventory number: | O 4695 |
tags: | muž portrét |
in collections: | |
licence: |
Bratislavský portrét je typickým príkladom haagskej tvorby Jana de Baena. Spodobnil v ňom muža stojaceho na terase paláca, ktorý sa pozerá na diváka, jednou rukou sa opiera o hlavicu stĺpa a druhou si pridŕža plášť.
Keďže dielo má signatúru a datovanie, autora obrazu poznáme, chýba nám však akýkoľvek údaj o zobrazenom mužovi. Obraz je bez erbu, chýbajú nápisy i atribúty, ktoré by aspoň naznačili zamestnanie, povolanie či stav modelu. Iba na základe pózy, výzoru a odevu muža, zodpovedajúcich spôsobu maľovania portrétov v Haagu okolo roku 1650 je zjavné, že de Baen vytvoril oficiálnu, reprezentatívnu podobizeň aristokrata, respektíve bohatého mešťana. Pri zobrazení upustil od prísneho frontálneho pohľadu, spodobil ho v jemnom natočení postavy, čo zvýrazňuje aj držanie rúk.
Sústredil sa predovšetkým na zachytenie výzoru, fyziognómie plnšej tváre muža s náznakom jemného úsmevu. Zatiaľ čo portréty pred polovicou 17. storočia mali zvyčajne ploché, neutrálne pozadie s cieľom zdôrazniť najmä postavu, de Baen sa vo svojich obrazoch snažil zvýrazniť aj hĺbku priestoru.
Podobne ako v iných dielach z tohto obdobia posunul zobrazeného mierne doľava a táto asymetria mu umožnila vkomponovať do pravej časti obrazu fragment záhrady a priehľad do krajiny za ňou. Hĺbku výjavu okrem architektonických prvkov (hlavica stĺpa, balustráda) naznačujú priestorové plány stvárnené podľa zákonitostí vzdušnej perspektívy.
Jan de Baen patril nielen k renomovaným haagskym portrétistom, ale aj k veľmi produktívnym tvorcom. Pri maľovaní striedal niekoľko základných typov kompozície, pričom riešenie priestoru, odev, postoj a gestá postavy zostali rovnaké, menila sa iba tvár zobrazeného. Dôsledkom tejto metódy je však dojem stereotypnosti a jednotvárnosti, ktorým pôsobí jeho tvorba.
Po roku 1660 sa Jan de Baen presťahoval do Haagu a onedlho sa v meste preslávil ako úspešný maliar portrétov. Pri ich stvárňovaní sa odklonil od tradície veľkých maliarov portrétistov, či už od Halsovho zachytenia prchavého okamihu alebo Rembrandtovej introspekcie, naopak v súvislosti s dobovými tendenciami sa usiloval dodať podobizni dôstojnosť, vznešenosť a majestátnosť vandyckovského štýlu, pričom v jeho kompozíciách zaznieva v krajinárskom pozadí aj tón francúzskeho umenia.
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Jan de Baen – Portrait of Jacob Sasbout Sourburg, Surgeon of City of Dordrecht (?), 1679, Slovenská národná galéria, SNG, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_4695
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk