Flashback

Marek Kvetan

datovanie:
miery: (variabilný rozmer)
výtvarný druh: iné médiáinštaláciamultimediálna
žáner: bežný predmet
technický motív
symbolický motív
materiál: elektrické káble
plast
počítačová technika
ready made
zrkadlá
mirrors
technika: počítačová technika
značenie:
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Omar Mirza
inventárne číslo: F 151
tagy: zrkadlo automobil skupina metafora
v kolekciách:

Dielo Flashback je inštalácia pozostávajúca zo štrnástich 3D objektov (rôznych spätných zrkadielok z rôznych modelov aut).  Spätné zrkadielka sú v aute na lepšiu kontrolu a orientáciu sa v cestnej premávke. Slúžia na rýchle zorientovanie, skontrolovanie, vyhodnotenie situácie. V prílišnej pozornosti pohľadu do spätných svetiel môžeme ohroziť seba aj ostatných účastníkov premávky. Ak vnímame spätné zrkadlo ako metaforu, tak Flashback a štrnásť malých spätných zrkadiel v pohybe hovorí, že dlhý spätný pohľad „dozadu“ môže skresliť žitú prítomnosť. Stena vytvorená zo spätných zrkadiel, v ktorých sa môže spätne divák pozerať, zobzerať. V nahromadených predmetoch (objektoch), v ktorých sa spája známe (poznané) s novým (vyseparovaným, vypreparovaným, fragmentarizovaným) významom.

Samotný autor o inštalácii hovorí: „Flashback je Záblesk obrazu skutočnosti, ktorú sa snažíme uchopiť, ale, ktorá paralelne plynie v druhom dejstve našej prítomnosti(…) Primárny obraz už nie je, je len dej, ktorý si na základe skúsenosti a pamäte skladáš. Vytváraš si tak „druhé dejstvo“ teda paralelný obraz.“

Kvetan svojím jazykom proklamuje, že je skutočne súčasným umelcom, ktorého tvorba prekročila lokálne hranice výtvarnej scény a našla si priestor v stredoeurópskom kontexte. Ideovo pracuje s vizualitou súčasnej kultúry a jej rôznych atribútov. Nie je mu cudzie narábanie s gýčom, dobovým, často až dekadentným  estetičnom. V dielach z posledného obdobia pracuje hlavne s 3D objektami a inštaláciami, ktoré zámerne manipuluje, čím  vizuálne spochybňuje, demystifikuje, privlastňuje v zmysle ready-made. Hlavným tvorivým princípom autora je povýšenie/spochybnenie marginalizovaného/zatriedeného, čím hravo narúša a súčasne buduje nové estetické kanóny a stereotypy. Čaro postkonceptuálnych paradoxov robí dielo Mareka Kvetana mimoriadne atraktívnym pre jeho prijímateľa. Funkčne dekonštruuje, aby vykonštruoval novú estetickú/vizuálnu situáciu s nadsádzkou absurdnosti kutilstva.
 

Marek Kvetan – Flashback

 

Ľudmila Kasaj Poláčková ● Virtualna galéria NG