Diela s názvom Zrkadlenie III a Zrkadlenie IV sú pokračovaním rovnomennej série, ktorú autorka začala koncom 70. rokov v súvislosti s jej cestami do Talianska. O tom, že tieto komorné zobrazenia šírkového formátu spodobujú scény z Benátok, napovedá znázornenie hlavných atribútov mesta – kanálov. Zmetáková sa v uvedených dielach zamerala na zachytenie odrazov okolitej benátskej architektúry na vodnej hladine. Práve rôzne zrkadlenia, práca s lesklými, kovovými či tekutými povrchmi a dopadmi svetla, ako aj zameranie pozornosti na všedný, často prehliadaný detail z každodennej reality, stoja v centre autorkinho záujmu od jej študentských čias až po súčasnosť.
Takmer celú kompozíciu Zrkadlenia III pokrýva hladina kanála, a to až po horizont, ktorý naznačuje línia chodníka. Zatiaľ čo nábrežný chodník v hornej časti obrazu využíva plne realistický rukopis, v znázornení vodnej plochy so zrkadlením architektúry sa uplatňuje skôr abstrahovaný prístup, čo zas vzbudzuje dojem prirodzene sa vlniacej hladiny.
Pre oba uvedené obrazy je typické neukončenie stvárneného výjavu – ten pokračuje za hranice rámu, čím zobrazenia nadobúdajú charakter výrezov. Týmto vyňatím časti z vizuálnej reality maľby nadväzujú na prirodzenosť fotografickej optiky. Fotografické princípy v zmienených dielach taktiež badať v zachytení výjavu z bezprostrednej vzdialenosti, ako aj z nižších nadhľadov a diagonálnych uhlov.
Zmetáková pre vytvorenie predstavených diel použila temperu, ktorú na papier striekala z pištole. Táto technika jej svojou charakteristickou schopnosťou rýchleho schnutia zabezpečila zachytiť námet bezprostredne a taktiež prostredníctvom nelesklých, nesplývavých farebných tónov. Neosobným spôsobom techniky striekaním z pištole sa v maľbách na jednej strane zdôraznil chladný odstup od zobrazeného námetu, na druhej strane sa tým v uvedených dielach podporila osobná štylizácia autorky, s prechodom do grafickej práce s vizualitou kompozície. Zrkadlenie III a Zrkadlenie IV sa svojím zameraním na okamihy všednej reality, zvláštnou pokojnou atmosférou, ako aj objektívnym odstupom autorky radia medzi reprezentatívne ukážky tendencie fotorealizmu na Slovensku.
Mária Janušová ●
Virtuálna galéria NG