Najsladšie leto

Klaudia Kosziba

Klaudia Kosziba – Najsladšie leto
datovanie:
miery: výška 140.0 cm, šírka 185.0 cm
výtvarný druh: maliarstvo
typ objektu: závesný obraz
žáner: lesný motív
prírodný motív
vegetatívny motív
materiál: olej
plátno
technika: olej
maľovanie
inštitúcia: Nitrianska galéria, NGN
kurátor: Barbora Geržová
inventárne číslo: O 2187
tagy: leto flóra motýľ hmyz tieň príroda
v kolekciách:

Najsladšie leto je detailným zachytením momentu, jednoduchého (letného) príbehu. Pokoj a harmónia, ktoré sálajú z tohto obrazu spôsobujú až vnútorný nepokoj. Z upokojujúcej tmy zelene nádherných listov sa zrazu zjavujú nášmu oku rôzne (v)zrušujúce prvky – motýľov (azda 7 kusov babôčky admirál?). Z obrazu sála hĺbka a prepojenie autorky s prírodou. V istom momente sa nám fyzický priestor obrazu zrazu zdá nepodstatný, lebo zrazu sme v ňom uprostred, máme pocit, že sami sme v lesnej krajine, a pritom nie sme – to nás len autorka svojím talentom vidieť a zobrazovať vtiahla do vlastných hier a úvah o sebe samom (aj o prírode).

K pochopeniu a precíteniu tvorby Klaudie Kosziby sa človek prepracováva postupne. Jej tvorba ide mimo hlavných prúdov maľby, avšak aj mimo vlastných manier. V maľbe sa stále posúva, a pritom vôbec nestráca na kvalite jej mimoriadny autorsky rukopis.

Špecifikom pracovného procesu Klaudie Kosziby je (ne)ustály zásah do obrazu, s jeho rôznymi vrstvami, rôznymi premaľbami, rôznymi hĺbkami, rôznymi atmosférami, rôznymi náladami. Jedným z hlavných znakov Koszibinej tvorby je prirodzené striedanie nálad (melanchólií, pátosov) v zobrazení (figúry a prírody), čím vo výraze jej diela cítime napätie a náladovosť vášní existencie zafixovaných do priestoru plátna.

V precítení, v pochopení hĺbky posolstiev, jej obrazov sme nútení uvažovať o stopách interpretácie a jej samotným vyrovnávaním sa – v zmysle určenej stratégie. V maľbách sú indície, ktoré hovoria, alebo naznačujú niečo „pod povrchom“ obrazu, niečo pod povrchom situácie, či emócie. Charakteristickým rysom tvorby je detailné zachytenie fragmentu z prostredia (mýtickej, utopickej) krajiny, často doplnenej o drobný solitérny prvok (strom, hmyz, loď, figúra, listy..). Koszibina bohatá (až prirodzená) maliarska skúsenosť je svojským introspektívnym „zoomovaním“ do (aj vlastnej) samoty človeka (maliarky).

Ľudmila Kasaj Poláčková ● Virtualna galéria NG