Vinník

Štefan Bednár

Počas SNP už – aj na vizuálnom poli – stoja voči sebe dvaja protivníci. Názory sú vyhranenejšie, prostriedky „ideologického boja“ agresívnejšie a takpovediac situačné. Zatiaľ čo bratislavská propaganda, hoci ju pomaly opúšťajú jej kľúčoví copywriteri a jej argumentácia nadobúda priam hysterický tón, podáva stále relatívne profesionálny výkon, produkty bystrickej propagandy, keďže tvorené v provizórnych podmienkach, sú „punkovejšie“.

Na povstaleckom území sa kolportuje množstvo letákov, situačných tlačí a grafík. Kreslí, maľuje a natiera sa graffiti (všadeprítomné Mor ho!, adresované fašizmu). Na oboch stranách vznikajú nové, krátkodyché síce, no o to radikálnejšie periodiká, z ktorých niektoré aj celkom efektívne vizuálne komunikujú. Autorom úderných kresieb v Novom slove je Štefan Bednár. Ten istý umelec navrhuje i protifašistické letáky s jednoduchými grafikami Smrť nacizmu! (figúra sekerou roztínajúca hákový kríž) a Priepustka (obesenec s „priepustkou“ pod  pazuchou, vizitka nedôveryhodnosti nemeckých sľubov).

datovanie:
miery: šírka 22.6 cm, výška 25.0 cm, šírka 17.0 cm, výška 30.3 cm
výtvarný druh: grafika › voľná
žáner: politická karikatúra
v kolekciách:
materiál: papier, žltkastý
technika: linoryt
značenie:
inštitúcia: Slovenská národná galéria, SNG
inventárne číslo: G 10231

vyhľadávať podľa farieb diela