Zmŕtvychvstanie

Edmund Gwerk

Edmund Gwerk – Zmŕtvychvstanie
datovanie:
miery: výška: 80 cm , šírka: 48 cm
výtvarný druh: maliarstvo
žáner: sakrálny žáner, zmŕtvychvstanie Krista
materiál: pastel
kartón
blindrám
technika: pastel
ceruza
akvarel
inštitúcia: Slovenské banské múzeum, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica
inventárne číslo: UH 3706
geografická oblasť: SR
nadobudnutie: 1993


Jedná sa o skicu hlavného oltárneho obrazu v Evanjelickom kostole v Pukanci. Predstavuje sakrálnu kompozíciu, zachytávajúcu zmŕtvychvstanie Krista. Obraz je výškového formátu. Centrálnou figúrou je Kristus, dominujúci horným dvom tretinám kompozície. Kristus je odetý do bielej plachty. Je znázornený pri vychádzaní z otvorenej hrobky, pričom rukami naznačuje akt žehnania. Z Krista vychádza prenikavá biela žiara, ktorá farebne prevláda hornej polovici obrazu, len v okrajových častiach badať sýto modré sfarbenie oblohy. Biele lúče symbolizujú motív Krista ako nositeľa svetla a života. Do dolnej tretiny diela je situovaných viacero figúr, reprezentujúcich rímske vojsko. Rímski vojaci sú znázornení veľmi dramaticky. Ich mohutné telá v prekvapení, úžase a strachu padajú na zem. V tejto spodnej časti prevažuje hnedasté sfarbenie tiel vojakov, taktiež možno pozorovať červenú na vojenských plášťoch, ktorá vytvára kontrast k modrému pozadiu. Výrazná čierna obrysová linka zvyšuje napätie a dramatizáciu deja. Napravo od vojakov sa nachádza anjel, znázornený v sediacej polohe. Anjel je k divákovi otočený chrbtom, pričom sa na neho obracia pohľadom a navádza ho k figúre Krista. Dielo je v kontexte autorovej tvorby výnimočné, a to kvôli zobrazenej sakrálnej téme. Aj v tomto náboženskom obraze je možné odčítať autorov originálny expresívny rukopis. 

Mária Janušová ● Slovenské banské múzeum, Galéria Jozefa Kollára, Banská Štiavnica