date: | |
measurements: |
výška 23,1 cm, šírka 36,78 cm |
genre: | figurálno-znaková kompozícia |
technique: | tlač |
inscription: | V strede diela - Hej, Slováci, ešte naša slovenská reč žije, dokiaľ naše verné srdce za náš národ bije: žije, žije, duch slovenský bude žiť na veky, hrom a peklo, márne vaše proti nám sú vzteky. |
institution: | Slovenské národné múzeum - Múzeum v Martine |
tags: | návrh na plagát |
in collections: |
V diele:
"Hej, Slováci, ešte naša slovenská reč žije, dokiaľ naše verné srdce za náš národ bije: žije, žije, duch slovenský bude žiť na veky, hrom a peklo, márne vaše proti nám sú vzteky."
V tvorbe klasika slovenskej moderny Martina Benku (1898—1971)od začiatku 40. rokov možno sledovať príznačný ideový a štylistický obrat. Do úzadia ustúpili modernistické ašpirácie, prehĺbili sa prvky mravoučnej žánrovosti a rozprávkového postromantizmu. Eklatantným príkladom sa stal cyklus 24 malieb Strážcovia a ochrankyne Slovenska (1940—1942) pôvodne určený pre „propagačné“, tzn. propagandistické ciele Matice slovenskej. Ako jeden z prvých navrhoval sgrafitá pre novostavby (Roľnícku vzájomnú poisťovňu v Martine), ilustroval, ale tvoril aj malé formy: exlibrisy, bankovky, značky, známky, najprv pre autonómiu (1938), neskôr pre nový štát. Inštitucionalizoval tým isté formy „národnej prevádzky“, dal jej typické znaky svojho secesne-ornamentálneho, nacionálne-mýtického Gesamtkunstwerku.
Vo voľnej tvorbe síce celkom neopustil svoj monumentálny a heroický spôsob podania (veď len prednedávnom jeho ľudskí hrdinovia prerástli hory...), oveľa intenzívnejšie ho však napĺňal historizujúcim romanticko-naratívnym pátosom a národno-mýtickým duchom. Minimalizoval odkazy na realitu, figurálne folklórno- alegorické kompozície maľoval v akomsi mimočasovom prázdne (Ľudia a hory, 1941; Ohlas vrchov, Prvé plody, Stretnutie, Odolnosť, Zaujatí krásou,19 1942). Dva významové okruhy stáli v pozadí týchto diel: tiché rodinné šťastie a naopak vzdorovitosť, nepoddajnosť slovenského človeka (azda v tradícii obrazu hôrnych chlapcov), pričom je zaujímavé, že nepriateľ nebol prítomný ani len náznakom. Benkov obraz sa zároveň zdekoratívnil, v jeho štruktúre sa hlavným stavebným prvkom stala figúra v tradičnom odeve, stále sa venoval svojej dlhoročnej záľube – maľovaniu reálnych modelov v ľudových krojoch. Vzhľadom na zameranie, témy, obsah i „národný“ vizuál bola Benkova tvorba novým režimom „inštrumentalizovaná“ ako jedna z prvých. Nakoľko sa na nej aktívne sám podieľal – aj vzhľadom na jeho miernu a skôr nepriebojnú povahu, nevieme... Benkovi musela konvenovať idea samostatnej štátnosti, nakoľko mu konvenoval jej obsah ostane otázkou. Skôr však nie...
Katarína Bajcurová ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
Your selected artwork should start downloading automatically.
Downloadable digital reproductions of artworks on Web umenia are available as public domain. You can download them in high resolution and use them for both private and commercial use – i.e. copy, modify and share freely.
When sharing, please include:
Martin Benka – Slováci, 1940—1943, Slovenské národné múzeum - Múzeum v Martine, https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:TMP.125
If you intend to use the reproduction for commercial purpose, please inform us in advance, our experts can offer advice.
Your selected artwork could not be downloaded at this time. Please try again later.
If the problem persists, contact us at lab@sng.sk