Some elements on this page haven't yet been translated to English. ¯\_(ツ)_/¯

Dotýkanie sa hrdinu (Alexander Dubček)

Martin Piaček

Martin Piaček – Dotýkanie sa hrdinu (Alexander Dubček)
date:
measurements: výška 20.0 cm, šírka 20.0 cm
work type: iné médiá
genre: symbolický motív
predmetová asociácia
material: kombinovaný materiál
papier, biely
hliníkový plech
technique: farebná digitálna tlač
inscription:
institution: Nitrianska galéria, NGN
inventory number: F 66/1
tags: história hrdina dubček
in collections:
z cyklu: Dotýkanie sa hrdinu (Alexander Dubček)

V cykle digitálnych tlačí Dotýkanie sa hrdinu autor pracuje so zbierkovými predmetmi  – relikviami slovenských historických postáv, Juraja Jánošíka, Ľudovíta Štúra, Milana Rastislava Štefánika a  Alexandra Dubčeka, ktoré sú uložené v zbierkach Slovenského národného múzea v Bratislave a v Martine.

Na fotografiách, ktoré sú dokumentom umelcovej akcie, sa autor v bielych rukavičkách obradne dotýka predmetov, ktoré súvisia s osudovými životnými udalosťami týchto mužov, dôležitých postáv dejín Slovenska. Okrem dobre známej Jánošíkovej valašky berie do rúk broky, ktorými sa Ľudovít Štúr postrelil do nohy, a ktorá bola príčinou jeho smrti, ale aj leteckú uniformu Milana Rastislava Štefánika a sako Alexandra Dubčeka, ktoré mali na sebe oblečené v okamihu tragickej havárie. Ide teda o  predmety, ktoré priamo súvisia s ich tragickou smrťou a ich prostredníctvom získavajú tieto postavy auru mučeníctva. Aktom dotýkania sa autentických historických predmetov, ktoré súvisia so smrťou, a ktoré sú inštitucionálne chránené, autor otvára niekoľko problémov. Na jednej strane pracuje s veľmi intímnou a emotívnou sférou a na postavy národných hrdinov poukazuje ako na zraniteľné a smrteľné bytosti, ktoré sa až neskôr, v priebehu histórie, stali národnými symbolmi. Na druhej strane je jeho exaktný, až bádateľský prístup, ktorého atribútom sa stali biele ochranné rukavice, bežne používané pri manipulácii so zbierkovými predmetmi. Ich obradné použitie však môže evokovať aj prejav obdivu, úcty a piety. V tejto práci autor tak, ako je to pre neho charakteristické, spája dve odlišné stratégie. Na jednej strane je práca s verejnou mienkou (výber štvorice osobností bol ovplyvnený výsledkami staršej ankety denníka SME) a odosobnený prístup k zbierkovým predmetom,  na druhej strane latentne prítomný kritický revizionizmus.

Barbora Geržová ● Virtuálna galéria NG