Výraz renesancia v mnohých evokuje množstvo technických inovácií, opätovný návrat antickému dedičstvu a rôzne ďalšie aspekty spojené s týmto obdobím, ku ktorým neodmysliteľne patria aj mená výtvarných umelcov.
V období 14. až 16. storočia v Taliansku pôsobili a tvorili umelci, ako Leonardo Da Vinci, Raffael, Michalangelo, Brunelleschi, Massacio a mnohý ďalší, ktorý sa neodmysliteľne zapísali do histórie svojou tvorbou a prejavom. Ich odkaz sa niesol naprieč dekádami a storočiami skrze krajiny a mestá. Táto tvorba tak zanechala nezanedbateľnú stopu na prejave ďalších, mladších tvorcov.
V dielach od umelcov, ako je Rubens, Sebastiano Ricci, Dominik Skutecký a iný možno skúmať rôzne paralely na umelcov talianskej renesancie. Jednou skupinu týchto umelcov, spája možnosť toho že boli priamo konfrontovaný z originálom. Cesty umeleckých diel na panovnícke dvory zabezpečili, možnosť pozrieť sa na obrazy a sochy renesančných majstrov ďalším generáciám výtvarníkov naprieč mnohými krajinami. Čo sa týka nástenných malieb a iných nehnuteľných artefaktov, bola možná iba priama konfrontácia s originálom, ktorá však bola pre mnohých mladých umelcov často krát nákladná alebo až priam nemožná. Napriek tomu máme možnosť vidieť príklady tvorcov, ktorý neboli priamo konfrontovaný s originálom či už na panovníckom dvore alebo v Taliansku, avšak napriek tomu ich dielo obsahuje rôzne spoločné detaily s talianskou renesanciou.
Stojíme tak pred otázkou, ako je možné že vidíme citáciu alebo zjavnú inšpiráciu, napríklad Tizianom. Je to odrazom učiteľovej práce odovzdanej žiakovy tak presvedčivo že v detailoch je až priam nerozoznateľný s predstavou, alebo si učiteľ pomohol aj študijným materiálom.
Dnes už vieme viac-menej s určitosťou povedať že už pre umelcov v 17. storočí nebol problém vidieť rôzne inovatívne kompozície a námety z dielne renesančných autorov. Boli im sprostredkované v podobe grafických reprodukcií populárnych diel. Avšak nevýhodou bol absentujúci kolorit, napriek tomuto neduhu vzniklo mnoho ilustrácií prospešných pre obchod, inšpiráciu alebo štúdium. Dielne alebo akadémie disponovali týmto materiálom, spoločne s ním aj s kópiami obrazov od Da Vinciho, Raffaela a mnohých ďalších. Napriek tomu ich existencia dnes vytvára situácie plné nedorozumení, tak v čase ich vzniku boli dôležitým materiálom pre široké spektrum umelcov.
Rámec výberu kolekcie bol zúžený na grafiky a kresby zo slovenských zbierok. Predstavuju rôzne štúdie, reprodukcie alebo kópie od Tiziana, Raffaela, Michelangela, Leonarda Da Vinciho a Paola Veroneseho. V záujeme koncepcie tejto kolekcie bolo osvetliť inšpiračné prúdy talianského umenia z obdobia renesancie a dať do pozornosti dopad týchto diel pre umenie nasledujúcich storočí.
Autor: Adam Marjak