Video z dielne Lab.SNG ponúka pohľad zblízka na zdigitalizované negatívy fotografií Jána Cifru zo zbierok Slovenskej národnej galérie.

Ján Cifra patrí k hlavným predstaviteľom fotografie poetického realizmu. Bol jedným z prvých slovenských absolventov odboru filmovej kamery na pražskej FAMU. Už v roku 1954 sa stal kameramanom Štúdia dokumentárnych filmov v Bratislave a za niekoľko rokov stihol nakrútiť 13 dokumentárnych filmov. Fotografii sa sústavnejšie venoval len asi posledné tri roky svojho života, poznačeného zdravotnými problémami. Trúfol si však na také adrenalínové podujatia ako filmovo-fotografické expedície do severného Vietnamu (1956–1957) a Kambodže (1959). Negatívy z Kambodže už nestihol vyvolať, keďže v roku 1959 zomrel. Medzi fotografické témy posledných rokov jeho života patrila aj Bratislava a jej periféria (či už geografická, alebo spoločenská). V zbierkach SNG sa zachoval pomerne rozsiahly súbor negatívov formátu 6 × 6 cm so zábermi, pochádzajúcimi z Bratislavy v rokoch 1956 až 1958.


Ján Cifra - 1. máj v Petržalke from Web umenia on Vimeo.


Cifrova séria 1. máj v Petržalke z roku 1957 ukazuje Bratislavčanov, oddychujúcich po namáhavej prvomájovej manifestácii. Z námestia SNP, kde pred budovou dnešnej Kunsthalle stála tribúna s čelnými predstaviteľmi strany a vlády, sa mnohí presúvali cez Starý most alebo Propelerom na Petržalskú stranu Dunaja. Pravý breh (dnešné Tyršovo nábrežie) bol v päťdesiatych rokoch akýmsi mestským centrom zábavy s lunaparkom, púťovými atrakciami a občerstvením. Obyvatelia si tu mohli užiť prvomájový relax bez propagandistických hesiel oficiálnej výzdoby a s výhľadom na (ešte stále povojnovo schátranú) Bratislavu.

Cifra nevyhľadával vyhrotené ľudské situácie, skôr ho zaujímala atmosféra, pozastavenie v čase. Jeho zábery ponorené do mäkkého podvečerného svetla pripomínajú atmosféru impresionistických obrazov alebo obdobie piktorialistickej fotografie. Zaznamenáva aj zákulisie šou, improvizované podmienky, v ktorých sa „ľudia z maringotiek“ snažili žiť svoj bežný život. Autor ako diskrétny pozorovateľ vytvára presvetlené obrazy ľudského života, ktorého sa ale sám nemôže zúčastniť. V tejto nostalgickej sérii ukazuje uvoľnenejšiu podobu náročného povojnového obdobia budovania socializmu.


Komentár a sprievodný text čerpajú z kurátorských textov Aurela Hrabušického.
Hudba vo videu: The Caretaker - All you are going to want to do is get back there
Hovorené slovo: Peter Michalík

Titulný obrázok: Ján Cifra - 1. máj v Petržalke (1957)

Nové kolekcie, články a tipy na výtvarné diela 2x mesačne.
Odoslaním súhlasím so spracovaním osobných údajov.