Rozhodne najuctievanejšou figúrou novokonštituovanej národnej histórie je Andrej Hlinka. Jeho pamätníky, prosté poprsia či polfigúry, nastoknuté na podstavci, vyrastajú po celom Slovensku.
Inaugurované pri príležitosti jeho nedožitého výročia či v rámci osláv štátneho sviatku, s patričnou nacionálnou dekoráciou a za prítomnosti politických elít a ich oduševnených príhovorov, sú tieto nové „totemy“ v krajine výrazom mocného kultu nedávno zosnulého politika. Kult Andreja Hlinku je „národnou povinnosťou“ a má vyslovene hagiografický ráz (Hlinka ako „apoštol slovenskej pravdy“, „prvý martýr“, „zvečnelý vodca“...). Verejné inštitúcie a úrady sú jeho bustami vyslovene zaplavené. Andrej Hlinka je najčastejším aranžérskym úbežníkom efemérnych architektúr a rôznych ad hoc výzdob. Je rozhodne všadeprítomnejší – lebo menej „časový“, už zvečnelý a iste aj fotogenickejší – ako Tiso, obľúbenejší ako Hitler.
Petra Hanáková ● Sen x skutočnosť Umenie & Propaganda 1939—1945 (Slovenská národná galéria, 2016)
datace: | |
rozměry: |
výška 22,25 cm, šírka 22,81 cm |
výtvarný druh: | fotografia |
námět: |
figurálny motív interiér vojnový motív |
kolekce: | |
technika: |
čiernobiela fotografia |
galerie: | Slovenský národný archív, Bratislava – fond STK |